Tilda: Vi reste till Japan på skoltid

Vi deltog i Rits Super Global Forum 2022 som Ritsumeikan High School i Kyoto, Japan, bjudit in till. 193 elever från 14 länder världen över spenderade en vecka för att diskutera lösningar till globala hållbarhetsproblem kopplat till årets tema: Food and Sustainability.
Forumet har flera syften: att diskutera globala problem utifrån deltagarnas länders olika perspektiv, kulturellt utbyte, knyta kontakter och utveckla ledarskapsförmågor.
“Vilken fantastisk upplevelse att inte bara få uppleva Kyoto och träffa lärarkollegor från delar av världen jag sannolikt aldrig kommit i kontakt med annars, men också att få se engagemanget hos de deltagande eleverna. Det var mäktigt att se hur tonåringar och unga vuxna nyfiket och konstruktivt grottar ner sig i komplexa frågor och breddar sina perspektiv utifrån de olika förutsättningarna och behoven som finns i olika länder. Sist men inte minst, så fint att få se hur kontakter knyts och vänskaper bildas”, berättar lärare Linda.
Vid tacktalen den sista dagen avslutade vår elevrepresentant med att säga ”Maybe the world isn’t such a scary place with these people as our future leaders”. Jag kunde inte sagt det bättre själv.
“Det var en fantastisk upplevelse att få resa till Japan! Det roligaste var att lära känna nya människor från hela världen som jag fortfarande har kontakt med via internet. Det var också superkul att få uppleva Japan, gå på sightseeing där vi såg bl.a. japanska tempel och bambuskog. På skolan fick vi också prova på den japanska sporten Kendo mellan gruppdiskussioner på miljö-eventet”, berättar Tilda.