Rektorerna i sydöst: Så blir studenten i år

Efter två år av begränsade firanden hoppas man kunna ordna studenten som vanligt i år.
Mycket kan hända till dess – men rektorerna i sydöst ser en ljusnande framtid.

Ystad Gymnasium

De senaste åren man delat upp elevernas utspring till programmens respektive byggnader, och för eleverna på Österport flyttades utspringet från trappan mot torget till innergården. De har även genomfört lunchen i mindre skala. Skolchefen Lars-Inge Persson kan tänka sig att skolan kommer att fortsätta med vissa av de justeringar som gjordes under åren med restriktioner.

– Först och främst ska vi fråga eleverna om deras önskemål. Jag kan tänka mig att det främst handlar om att de vill springa ut från trappan mot Österportstorg. Att äta lunch i arbetslaget istället för hela skolan har många tyckt varit positivt. Då har de haft chans att prata med lärare och klasskamrater. Men jag är öppen för att höra vad eleverna vill, säger Lars-Inge Persson.

– Vi ska försöka hitta rätt i att ungdomarna får så många av sina önskemål som möjligt tillgodosedda, så länge de är genomförbara och det är realistiskt. Vi får hoppas att vi är där vi är i dag och att det inte tillkommer restriktioner. I så fall får vi justera, men det tar vi då.

Läs hela artiklen på ystadsallehanda.se