Så hanterar gymnasiet AI-roboten ChatGPT

Lätt att fuska men bra bollplank – Så hanterar gymnasiet AI-roboten

Vissa ser artificiell intelligens, AI, som ett hot i skolvärlden. Det har blivit lättare att fuska men möjligheterna till positiva användningsområden är samtidigt oändliga.

Så konstaterar elever och lärare som YA har pratat med. Skolverket har i dagarna gått ut med en varning att rektorer och lärare måste vara särskilt uppmärksamma inför betygssättningen i vår.

I praktiken avråder myndigheten från att använda inlämningsuppgifter som betygsunderlag ”om man som lärare inte kan säkerställa tillförlitligheten i innehållet”.

“För på samma sätt som den nya tekniken kan ses som ett hot finns det också outtömliga möjligheter där ChatGPT kan fungera som stöd i skolarbetet”, menar Niclas Olsson IT-koordinator på Ystad Gymnasium.

Vendela Pontho går sista året på naturvetenskapsprogrammet. Hon ser chattroboten som både praktisk och rolig.

– Jag använder ChatGPT som ett bollplank när jag pluggar hemma. Inför ett fysikprov om magnetism kopierade jag till exempel in en formel och bad ChatGPT förklara den för mig. Vissa saker klarar den inte helt och hållet och då måste man ställa följdfrågor.

– Men det är lättare att göra det en lördagseftermiddag än att försöka få tag på vår lärare som är ledig och säkert har bättre saker för sig.

”Du måste lära känna den här chattboten och nästan behandla den som en fysisk person som du har en konversation med”, säger Edvard Zackrisson som går sista året på Naturvetenskapsprogrammet.

Läs hela artikeln publicerad av Ystads Allehanda 2023-03-26.

Postad i ,