Redo för arbetsmarknaden efter tre år på Ystad Gymnasium

Strax före Bygg- och anläggningsprogrammet åk 3 sprang ut från Ystad Gymnasium för sista gången satte vi oss ner för att prata med Milton, Albin och Erik. Vi pratade om hur de upplevt åren hos oss och vad som händer framöver. När första året börjar känns studenten långt bort, men när det är dags att summera tre år har tiden gått väldigt fort.

Hur känns det att ha avklarat tre år på Bygg- och anläggningsprogrammet?

Milton: Det känns riktigt bra!
Albin: Det känns skönt. Är praktiskt lagd så har varit en passande utbildning för mig, men det ska bli roligt komma ut i verkligheten.
Erik: Mycket skönt!

Varför valde ni att läsa på BA?

Milton: Jag ville bli snickare och fick höra av vänner som gått här innan att det var en bra skola.
Albin: Jag har alltid varit intresserad av bygg, anläggning och framförallt snickeri.
Erik: För att få jobb efteråt och jag gillar inte att sitta still.

“Alla säger ‘du går bygg’ som att det är något negativt, men vi läser också tre år på gymnasiet” – Erik

Vad har varit det bästa med att läsa på Ystad Gymnasium?

Milton: Det har varit väldigt mycket fokus på praktiskt.
Albin: Sammanhållningen och gemenskapen på skolan och man får många möjligheter att utvecklas på vägens gång.
Erik: Lärarna.

Vad tycker ni kan förbättras?

Milton: Isåfall mer praktik i skolan.
Albin: Ännu mer praktiskt.
Erik: Maten.. Men kommer inte på något på BA för här anpassar de lektionerna väldigt mycket efter klasserna vilket är bra.

Vad kommer ni att sakna?

Milton: Lärarna och vännerna, men inte själva pluggandet.
Albin: Klassen och sammanhållningen.
Erik: Alla klasskompisar.

Vad kommer ni ta med er ifrån BA?

Milton: Har arbetat på ett byggföretag sen jag var 10 år så jag har finslipat mina kunskaper.
Albin: Allt går bara man vill – ingenting är omöjligt.
Erik: Kontakten med näringslivet.

Rekommenderar ni andra att läsa på Ystad Gymnasium?

Milton: Absolut!
Albin: Absolut, det är en rolig skolgång och man får vänner för livet och skaffar bra kontakter.
Erik: Ja verkligen! Alla säger ”du går bygg” som att det är något negativt, men vi läser också tre år på gymnasiet och “jobbar” gratis under alla år. Fördelen för oss är att vi kommer att ha jobb när vi går ut.

“Jag ska starta eget företag och bli ekonomisk oberoende innan 25” – Milton

Vad har ni för planer inför hösten?

Milton: Starta eget företag och bli ekonomiskt oberoende innan 25.
Albin: Jobba, har redan fått jobb på Skanska Direkt i Ystad. Sen blir det att flytta hemifrån.
Erik: Jobba. Jag har fått jobb på Bröderna Erlandsson via min morfar.

Finns det någon av er som skulle kunna tänka sig att läsa vidare? Isåfall vad?

Milton: Nej.
Albin: Inte som det ser ut idag.
Erik: Inte som det ser ut nu, men om ett företag man jobbar på erbjuder någon kurs för att få mer kunskap hade jag gått den.

Vet ni vad ni skulle vilja arbeta med framöver?

Milton: Helst inte jobba alls, men snickare så länge det behövs.
Albin: Inom bygg, men vet inte exakt vad. Vi får se vart det leder någonstans.
Erik: Vill testa mig fram, får se lite vad som händer.

Ystad Gymnasium önskar alla som tagit studenten ett stort lycka till framöver!