Mikaela utsedd till årets handbollstalang i sydöst

Det hör inte till vanligheterna att en målvakt utses till årets handbollstalang i sydöstra Skåne.
Inte heller att det är en tjej som får priset.
I år stod emellertid både stjärnor och planeter rätt eftersom Ystads IF:s 18-åriga burväktare Mikaela Lindeskog Thernström vann juryns gunst.
– Jättekul att få det här priset! Jag blev verkligen överraskad, säger Mikaela.
På tiden alltså att en tjej också tar sina första steg på väg mot Ystads målvakts-Hall of Fame. För det är dit Mikaela Lindeskog Thernström siktar. Och till och med längre.

– Jag satsar på att komma så långt som möjligt i min handbollskarriär. Det hade varit kul att nå så långt som till A-landslaget och att även bli proffs någonstans i Europa.

Att ingå i en allsvensk trupp innebär mycket träning på regelbunden basis. Tre handbollspass och två gympass är vad som ska hinnas med varje vecka, plus matcher.

– Handbollen tar i princip all min fritid, medger Mikaela.

Hon är inne på sitt sista år på gymnasiet där hon läser Barn- och fritidsprogrammet på Ystad Gymnasium, med handbollsinriktning. Det innebär att hon har haft ett par handbollspass i veckan på skoltid.

– Det är också en förklaring till att jag utvecklats mycket, berättar Mikaela.

Artikel i Ystads Allehanda publicerad 2022-12-29 – 18-åriga Mikaela utsedd till årets handbollstalang i sydöst