Draknästet för UF-företag

“Hur kan ni sätta så lågt pris?” “Har ni tänkt på hållbarhet i era produkter?” “Tänk också på hållbarheten och miljön i era leveranser”. “Det behöver inte vara perfekt, när det är handen som är verktyget”. “Ni kan ta mer betalt för det!” “Ni är verkligen säljare ut i fingerspetsarna”.

Detta var en del av kommentarerna från Drakarna under årets Draknäste för UF-företag den 17 november 2021. Sju UF-företag från Ekonomiprogrammet och Handels- och administrationsprogrammet gjorde sina presentationer för Drakarna i årets Draknäste. Drakarna, som presenteras nedan, gav input till våra elever. Delade med sig av tips och gav feedback på hur eleverna skulle kunna utveckla sitt företag ännu mer. Det var värdefullt för eleverna! Ett av företagen tog till och med ett visitkort från en Drake och lovade att höra av sig för ett samarbete. Nedan presenteras årets 1:a, 2:a och 3:e plats i Draknästet.

“Jätteroligt att få ge tillbaka och sprida kunskap om företagande till ungdomarna”, hälsar Maria på Reunion Home.

“Genomgående mycket bra affärsidéer i år!”, säger Björn på Kåseberga Tunnelväxthus.

Draknäste EK HA FS

Drakarna i juryn

Björn Jönsson, driver Kåseberga Tunnelväxthus.
Jenny Norberg Randowo, Näringslivsutvecklare på Marknad och Näringsliv, Ystads kommun
Anders Andersson, Försäljare och nyetablering på Hemrex
Maria Engström, driver Reunion Home – Kläd- och inredningsbutik, webbutik, café, och DELI på Österlen och i Malmö.

Inta UF Draknäste EK HA FS

1:a plats – Inta UF

Produkter som scrubs, kolor och ljus producerade av lokal raps samt återvunna ljus från kyrkogården
Företagsidéen är briljant utifrån hållbarhet, design och presentation. Produkt, pris och genomförande håller hela vägen. Outstanding i sin presentation, med tydligt kroppsspråk och gott samarbete. Konceptet är genomtänkt med god produktkännedom med fokus på välbefinnande.

Klar marketing UF Draknäste EK HA FS

2:a plats – Klar Marketing UF

Jättebra idé som ligger i tiden. Svårt och tidskrävande jobb för företag som inte är insatta i ämnet annonsering i sociala medier. Ovanligt att sälja en tjänst som UF-företag. Företagarna har tagit sina styrkor och gjorde dem till ett företag. Företaget har inte många kostnader förutom sin egen arbetstid.

Keepit UF Draknäste EK HA FS

3:e plats – Keep it UF

Tillverkar nyckelband i läder med personlig text.
Bra idé och positivt med kvinnligt hantverk. Flexibel företagsidé, bra presentation och inställning till företagande. Modiga i sin marknadsföring som kontaktat marknaden för att hitta återförsäljare. Har till och med konstruerat och byggt en egen ställning för att stansa jämt. Konstnärliga och tekniska.

Vi deltog också i Draknästet

LunaDaisey – Skapar trendiga spackeltavlor i oilka storleker efter kunders önskemål
Caffemarone UF – Egengjort kaffe från utvalda fairtradebönor
KIL UF – Säljer smörlock med kniv där man låter kniven sitta kvar i locket.
Trendify UF – Säljer primärt leksaker genom affärsmodellen ”dropshipping”