Cirkulär ekonomi för teknikeleverna

Teknikprogrammet har gjort ett besök på Vattenhallen Science center i Lund. Hållbar utveckling, cirkulär ekonomi och material var dagens tema. Från råvaror i gruvor till material med olika funktioner i t ex mobiltelefoner och bilar. Hur många många olika material tror ni att det finns i en IPhone? Cirka 87 st trodde doktoranden på plats.
Är det försvarbart att utvinna ett ämne som finns i extremt små mängder i gruvor och som lämnar berg med sten- och sandrester och även gifter som i vissa länder släpps rakt ut i naturen? Ämnen som även kan brytas i Sverige. Cirkulär ekonomi med enklare montering av produkter, färre material och möjlighet att byta reservdelar. Eller att göra om dem till nya produkter var några hållbara lösningar.
Vilket är framtidens material då i t ex bilar och som skal till datorer? Magnesium trodde två forskare.
Lärare och elever berättar att de fick massor att tänka på!