Hållbar belysning i fokus

Den 20-21 maj tävlar våra elever i åk 3 på Teknikprogrammet, i tävlingen InnoCarnival Skåne på Malmö Live. Förra årets vinnare blev TE12 från Ystad Gymnasium, där hela klassen vann en resa till Hong Kong med olika studiebesök med hållbarhet i fokus.

InnoCarnival

Syftet med projektet är att bidra till en mer hållbar utveckling i Skåne genom att stärka ungas engagemang och innovationskraft. Målet är att synliggöra ungas visioner om en hållbar framtid och konkreta lösningar för att nå dit. Detta gör vi på Sveriges största innovationskarneval för unga, på Malmö Live den 20-21 maj 2016.

“Framtida hållbara belysningen för offentlig miljö i Ystad”

Nytt för årets upplaga av InnoCarnival är att idéerna som våra elever ska presentera ska vara knutna till en uppdragsgivare och i år är Ystad Energi AB uppdragsgivare till eleverna i TE13. Tävlingsuppdraget är att skapa den “framtida hållbara belysningen för offentlig miljö i Ystad”. Eleverna har gjort studiebesök på Ystad Energi för att bli varma i kläderna.

Hållbara lösningar som våra elever har tagit hänsyn till InnoCarnival 2016 TE

• solceller
  • vattenkraft
  • vindkraft
  • utvinna energi från alger
  • rörelseenergi i ljudvågor

Under produktutvecklingsprocessen har eleverna kommit fram till olika belysningslösningar, formgivit lampor som ska passa in i miljön och vissa har även tänkt på att materialet som produkterna tillverkas av ska också vara hållbara.

Arbetsprocessen

Arbetet kring InnoCarnivalen startade redan i höstas och det finns många viktiga bitar som ingår i arbetet som även ingår i kursplanen för vad våra elever ska lära sig på teknikprogrammet, vilket i sig blir en vinst för våra elever då de med en verklig koppling till näringslivet får arbeta både praktiskt och teoretiskt. Finns inget bättre sätt att lära sig på och förbereddas för framtiden.
I arbetet med tävlingsbidragen har bl.a. följande bitar ingått:

• Designprocessen
  • Teknikhistoria och tekniska system
  • Framtidens teknik
  • Research
  • Idégenerering – 5 idéer var
  • Utvärdering med poängbedömning
  • Produktutveckling
  • CAD + skissera
  • Modellering och prototyp
  • Projektledning och planering
  • Photoshop, InDesign, After Effects
  • Skapa marknadsmaterial i form av broschyr med logotyp, och en film om innovationen

Eleverna har haft två faktorer att ta hänsyn till. Både teknisk lösning för hållbar energi och den estetiska utformning så att människans behov av belysning fylls.

– “Jag är fascinerad över hur bra idéer mina elever har kommit fram till och hur bra de har klarat av detta uppdrag”, säger lärare Malin Tuvesdotter.

Efter nyår delades eleverna in i fem grupper om sex personer där halva gruppen består av elever som går på Teknikprogrammets inriktning information- och medieteknik och andra halvan på produktutveckling och design.

Det är också nya riktlinjer från InnoCarnivalen, att hela klassen kan fortfarande delta i tävlingen men måste vara uppdelad i grupper med mindre antal personer. Inom varje grupp har eleverna tilldelats olika roller så som projektledare, mediaansvarig, materialansvarig, sekreterare och kommunikationsansvarig.

Grupperna som kommer att tävla från Ystad Gymnasium i InnoCarnivalen 2016 är:

• Highway Lux
  • Badhuset
  • Stationen
  • Vattenenergi
  • Bambo Park

– “Att få uppdrag från ett riktigt företag, som Ystad Energi, gör att verkligheten kommer in i skolan och jag märker att det har gett eleverna mer motivation och en stor drivkraft. Att få feedback från andra personer än sina lärare gör också att hela projektet blir mer verkligt, säger lärare Malin.

Om Ystad Energi tycker att våra eleverna har genererat bra idéer kanske vi kan hitta dem i Ystads framtida offentliga miljö!

Lycka till i tävlingen InnoCarnival den 20-21 maj!

Highwaylux – Film som eleverna själv skapat om ett av tävlingsbidragen