Rekordmånga elever på språkintroduktion

På gymnasiets språkintroduktion går rekordmånga elever.

– Det funkar, men i vissa ämnen är vi ansträngda, säger rektor Josephine Müllern.

Den senaste tidens stora ström av flyktingar märks på Österport i Ystad. Hit kommer de ensamkommande flyktingbarnen, men även flyktingfamiljernas ungdomar för att lära sig svenska och på sikt få en gymnasieutbildning.

Verksamheten växer ständigt. Vid höstterminens start fanns 45 elever inskrivna. Nu är de 100 och eleverna på andra program har fått tränga i hop sig så att introduktionsprogrammen kunnat flytta in i ytterligare tre klassrum.

– Det har inte varit några problem. Tvärtom fungerar samarbetet på skolan bra, säger Josephine Müllern.

[button color=”orange” link=”/introduktionsprogrammen-im/” size=”default” icon_before=”arrow-right” target=”_self” block=”false”]Introduktionsprogrammen[/button]