Fransk frukost

I förra veckan arrangerades en fransk frukost av eleverna och läraren Caroline som undervisar i ämnet franska. Här kunde elever och personal njuta av unika delikatesser med temat Frankrike.

Den franska frukosten startades på initiativ av elever på Samhällsprogrammet Språk runt år 2010. Den äger rum en gång om året, oftast i april och är en möjlighet för alla elever, berörda anställda och andra frankofiler på skolan att träffas i en fransk miljö och tala om det franska språket och Frankrike.

Vi äter baguettes, franska ostar, fransk marmelad och druvor, lyssnar på fransk musik och diskuterar fransk litteratur, film, annan fransk kultur och tar del av tidigare elevers erfarenheter i Luxemburg och Frankrike genom att studera deras skärmar med bilder och texter sammanställda efter studieresor till Paris och deltagande i Forum i Luxemburg. Studieresor till Frankrike har organiserats tre gånger. Forum i Luxemburg har anordnats 19 gånger och Ystad Gymnasium har representerat Sverige nästan lika många gånger. Den senaste resan i mars 2017 innehöll bl a besök på Marie Curiegymnasiet i Versailles (där vi aktivt deltog i lektioner), besök på Svenska Gymnasiet i Paris och Saint Dominique-skolan där Svenska Gymnasiet är inhyst, teaterbesök i Bastillekvarteren och föreläsning om Institut Innovation, ett internationellt företag som håller föreläsningar och bygger nätverk där bl a företag, myndigheter och studenter är involverade. De arbetar till exempel mycket med myndigheter i Kina och Brasilien. Forum i Luxemburg, som inte längre äger rum, var ett sorts ungdomsparlament där olika aktuella europeiska frågor diskuterades, t ex multikulturella samhällen, media (där vi hade en framträdande roll eftersom vi var det enda land som har reklamfria tv-kanaler), ett hållbart samhälle, klimatförändringar, folkvandringar, sociala medier etc.