Emelie och Aron undersöker hur mobilen påverkar koncentrationen

I augusti 2022 började nya regler om mobiltelefoner i skolan att gälla. Studenterna Emelie Resman och Aron Person valde att ägna sitt gymnasiearbete åt att undersöka hur mobiltelefoner påverkar koncentration och inlärningsförmåga hos gymnasieelever. Emelie och Aron läser Naturvetenskapsprogrammet på Ystad Gymnasium.

Nu har de gått vidare till semifinal i tävlingen Unga forskare 2023 med sitt gymnasiearbete. Lycka till!

Unga forskare

Unga Forskare, SM i forskning, är Sveriges största vetenskapsmässa och tävling för gymnasieprojekt inom naturvetenskap, teknik och matematik. Det är en möjlighet för dig att lyckas bättre med ditt projekt och en chans att nå ett steg längre. Alla projekt med koppling till ämnena är välkomna att delta.

Unga forskare

Emelie och Aron undersöker hur mobilen påverkar koncentrationen

De använde tre gymnasieklasser som försökspersoner. Alla studenter fick se en film som de sen skulle svara på frågor om. Grupperna fick olika förutsättningar under tiden de såg filmen: en klass fick ha sina telefoner synliga, en fick ha dem i fickan och en fick lämna dem i från sig.

Klart sämst resultat på testet hade de som haft telefonerna inom synhåll. Men att ha telefonen i fickan påverkar koncentrationen mindre än att behöva lämna i från sig telefonen.

– Många tycker att det är jobbigt att vara utan sin telefon och påverkas negativt av det, säger Emelie Resman.

Läs hela artikeln i Ystads Allehanda, publicerad 1 mars 2023.