Rekordmånga vill gå på Ystad Gymnasium

Helt nya siffror visar att 80% av niondeklassarna i Ystads kommun vill gå på Ystad Gymnasium och det är vi både väldigt glada och stolta över!

I februari stängde ansökningarna till gymnasiet för läsåret 2024–2025. Det visar sig nu att Ystad Gymnasium aldrig tidigare lyckats bättre med att locka den egna kommunens elever att söka till något av sina program som förstahandsval.

– Vårt huvuduppdrag är ju att erbjuda bra utbildningar till elever i Ystad och och de omgivande kommunerna, så det är klart att det här känns positivt. Vi har nått höga siffror tidigare – 75 procent är fortfarande högt – men nu har vi alltså landat på 80 procent. Det innebär utmaningar för oss att försöka göra plats till så många som möjligt. Men vi är förstås väldigt nöjda med siffrorna, säger skolchef Lars-Inge Persson.

Sett till antalet förstahandssökande har det också skett en ökning, från 604 stycken förra året till 631 i år.

”Jag hoppas och tror att det beror på att syskon och kamrater som går på Ystad gymnasium är nöjda med sina utbildningar, och då rekommenderar oss”. Lars-Inge Persson, skolchef Ystad Gymnasium

Läs hela artikeln hos Ystads Allehanda här – Rekordmånga vill gå på Ystad gymnasium – oro för elever som inte kommer in (ystadsallehanda.se)