“Det här var himla lärorikt”

I veckan fick samhällseleverna som läser kursen kriminologi delta på en föreläsning på Malmö Högskola som handlade om kriminella karriärer, dvs allmänt om kroniska brottslingar och mer specifikt om psykopater. Föreläsaren hette Magda Johansson Worobiec. Det första eleverna fick lära sig var hur den akademiska kvarten fungerar, dvs man säger att föreläsningar tex börjar klockan 10 men i själva verket börjar den en kvart senare. Efter en två timmars lång föreläsning, med en paus såklart, så kunde vi konstatera att eleverna kände igen en del av informationen och fick också lära sig en hel del nytt – särskilt om psykopater som till stor del befolkar våra anstalter.

– “Nu har vi lärt oss hur vi kan identifiera en psykopat” säger Lina i Sa13b. Lucas, Sa13c, håller med och tyckte det var spännande att se en del av Malmö Högskola.

En skillnad eleverna påpekade var att föreläsaren mest talade TILL publiken och inte MED, som vi gör på gymnasiet.

– “Det här var himla lärorikt” ler Julia i Sa13d, som dessutom var ganska nöjd över att tågen var inställda så att vi hann med en Subway innan hemresan.

Dagen innebar en liten inblick i hur universitetsstudier kan vara –  inte så dumt då det snart är dags för ‘våra’ ungdomar att ta steget ut från Ystad Gymnasium och kanske in i den akademiska världen.