FT vann 100 000 kr till verktyg!

Under Yrkes SM i Malmö förra veckan vann Fordons- och transportprogrammet 100 000 kr till verktyg för att utveckla utbildningen. Stort grattis till vinsten!

Delar av tävlingsmotiveringen

Ystad Gymnasium är en kommunal gymnasieskola som bedriver bl.a. Fordon- och transportprogrammet inriktning reparation. Inriktningarna vi bedriver på skolan är Personbilsteknik, Maskin och lastbilsteknik, samt plåt- och lack som lärlingsutbildning. Vi är den enda gymnasieskolan i Sydöstra Skåne med detta program.

Motivering

Eleverna ser brister i skolans verktygsutrustning. Eleverna har uppmärksammat bristerna i fordonsprogrammets utrustning, i samband med sin arbetsplatsförlagd praktik (APL) eller har sommarjobb och ser vilken verktygsutrustning som företagen använder och som saknas i skolan. Fordonsprogrammet fick en helt nybyggd personbilsverkstad för tio år sedan med bland annat nya verktygsvagnar.

Modernare verktyg gör eleverna mer konkurrenskraftiga på arbetsmarknaden

Fordonsprogrammet jobbar aktivt med att skaffa eleverna fadderföretag där de kan praktisera. De elever som sköter sig får ofta sommarjobba hos sina fadderföretag, vilket sedan ökar deras chanser att få en anställning efter utbildningen. Men då behöver eleverna också ha tillgång till och kunna använda moderna verktyg på skolan för att bli konkurrenskraftiga. Och det är alltså här som fordonsprogrammet har brister och som är vårt huvudskäl till varför vi vore glada för nya verktyg från er på Kamasa Tools.

Ett annat skäl till varför nya verktyg är välkomna är att två bilföretag använder vår verkstad för att fortbilda sin egen personal några gånger per termin.

Vad har Winston Churchill med moderna verktyg att göra?

Om sir Winston Churchill hade varit i livet och skrivit detta hade han kanske sagt något i stil med ”Aldrig förr i historien skulle en gåva av detta slag betyda så mycket för så många.” Men så är det faktiskt. Alla våra elever skulle bli mer konkurrenskraftiga på arbetsmarknaden om de fick tillgång till och kan använda moderna verktyg när de sedan får sin första anställning. En gåva från er på Kamasa Tools är därför ett välkommet bidrag för att nå vårt mål att alla elever ska ha ett jobb efter sin utbildning hos oss.

Med vänlig hälsning
Lasse Björklund, Lärare på Fordon- och transportprogrammet på Ystad Gymnasium