Ystapol UF

Ekonomielever skapade Monopol utifrån Ystad

Dyraste adressen Norrmalmstorg har ersatts av Mariakyrkan. Näst dyraste, Centrum, har ersatts av Ystads teater. Tre driftiga elever på Ystad gymnasium har skapat en egen variant av det klassiska sällskapsspelet Monopol.

Gymnasieeleverna Gustaf Lindström, Ludvig Hallbäck och Albin Nilsson vecklar ut sällskapsspelet Ystapol på fikabordet.

Likheterna med Monopol är uppenbara, men istället för att använda sig av gator i Stockholm så valde de kända platser i Ystad.

– Det kändes rätt att välja platser som symboliserar Ystad, som regementet, Sandskogen och Klostret, och det märkte vi att våra sponsorer också gillade. Vissa var måna om att få synas på en viss plats, förklarar Ludvig Hallbäck.

Idén att producera och sälja ett spel som affärsidé för deras UF-företag kom från deras lärare. Trion går alltså andra året på ekonomiprogrammet på Ystad gymnasium.

– Vi var överens om att vi ville skapa något själva, inte bara köpa något billigt och sedan sälja vidare, säger Gustaf Lindström och fortsätter:

– Vår lärare föreslog dock att vi skulle göra ett läromedelsspel som skulle kunna användas i skolor och vi tyckte att det var roligare att tänka lite vidare och göra ett sällskapsspel. Att Monopol har en koppling till ekonomi gjorde det extra kul i sammanhanget.

UF-företaget Ystadpol har gått över förväntan, berättar Albin Nilsson. I stora drag finansierade sponsorerna tryckningen och inkomsterna från försäljningen har mer eller mindre blivit vinst.

Exakt hur mycket de har tjänat är dock en affärshemlighet, förklarar eleverna.

– Vi tryckte 60 spel och har sålt alla. Nu diskuterar vi om vi ska trycka upp 30-40 till, men vi har inte tagit något beslut ännu, säger Albin Nilsson.

Kunder som har hört av sig har varit nöjda, säger Ludvig Hallbäck:

– Folk har gillat att det går lite snabbare att spela än Monopol. Sedan kan man lära sig en hel del om Ystad om man inte är från stan. Det har jag själv gjort.

Han plockar upp högen med Chans-kort och ger några exempel på Ystadskunskap som sprängts in i spelet.

På ett Chans-kort står det: ”Du hamnar mitt i Frivilliga brandkårens blöta Sprutmönstring på Stortorget, den första lördagen i augusti, och måste därför köpa dig en handduk. Betala en halv miljon till banken”.

– Överhuvudtaget har vi lärt oss mycket under arbetet med UF-företaget. Från att spåna idéer och ha kontakt med sponsorer och kunder, till att hålla deadlines, göra en affärsplan, marknadsföra via Facebook och Instagram, och nu jobbar vi på årsredovisningen. Det har varit mycket, men väldigt kul, säger Albin Nilsson.

Artikel skriven av Fredrik Sjöstrand för Ystads Allehanda 2018-04-15

Ystapol UF