Gästkockar från Atria & Valio i skolrestaurangen

Tisdagen den 7 maj kommer gästkockarna Anders och Tomas till Ystad Gymnasiums skolrestaurang för att inspirera vår skolmatsal i matlagningen. Anders och Tomas jobbar på Atria & Valio och kommer att tillaga Kyckling Tikka Masala med ris och en vegetarisk Tikka Masala med ris.

Receptet till Kyckling Tikka Masala kommer från en receptfolder som företagen tagit fram, där de har klimatberäknat alla recept och även sett till att kostnadskalkylerna inte sticker iväg. Just den receptfolder som används för dagen passar extra bra in nu, då den innehåller rätter från hela Europa och vi börjar närma oss Europa-valet i juni.

– “Vi på Atria & Valio ser att våra jobb som säljare, går mer och mer över till att vi jobbar som inspiratörer, ambassadörer och kreatörer. Vi hjälper kök, beslutsfattare och måltidsplanerare att hitta smarta lösningar för att bli mer klimatsmarta, hålla nere svinn och få till en energisnål tillagning. Vi tar fram recept som med enkla medel hjälper till med att hålla nere svinn, hålla nere kostnader men också att hålla uppe humöret i köken. 😊

Vi har ett naturligt samarbete med Valio i Finland då vi har djuren och de använder mjölken till sina mejerier. Väldigt klimatsmart att göra saker tillsammans och det är något vi gärna fortsätter med”.

Hälsningar Anders och Tomas