Skolbibliotekarie Linnea diskuterade med skolministern i Stockholm

Jag har varit i Stockholm för att träffa skolminister Lotta Edholm tillsammans med gruppen som jag sitter med i – Nationella skolbiblioteksgruppen. Nationella skolbiblioteksgruppen är ett nätverk av svenska organisationer som samverkar på nationell nivå för att skolbiblioteken ska bemannas, stärkas och utvecklas. Jag sitter med som representant för skolbiblioteksföreningen Skolbibliotek Syd. I mötet med skolministern diskuterade vi hur regeringen kan gå vidare med skolbiblioteksutredningen Skolbibliotek för bildning och utbildning, SOU 2021:3, för att säkerställa att Sveriges elever får en mer likvärdig tillgång till skolbibliotek.

Läs mer om besöket hos skolministern i Stockholm här.

Personerna på bild är från vänster: Johanna Alm Dahlin (fackförbundet DIK), Maria Ronnås (Nationella nätverket för skolbibliotekssamordnare och skolbibliotekscentraler), Lisa Heino (Sveriges Lärare), Jenny Nilsson (Svensk biblioteksförening), Lotta Edholm (skolminister), Jan Fröman (Sveriges Författarförbund) och Linnea Tell (Skolbiblioteksföreningarna).