Vi åkte till Polen!

Åtta elever från Samhällsvetenskapsprogrammet har besökt Swinoujscie i Polen, tillsammans  med andra elever från Polen, Tyskland och Danmark. Vi har fördjupat oss i, och diskuterat, frågor om hur naturen påverkas av turism, samt hur det ser ut med bilism och kollektivtrafik i våra olika regioner. Politiker från våra olika länder deltog också. Det har varit hårt arbete under dessa dagar, som vi också kombinerat med god mat, fika, stadsrundtur, bowling med mera.

Projektet som detta internationella utbyte ingår i kallas för 4-hörn och är ett EU-projekt. Fyra hörn SA Polen, Bornholm, Tyskland

Together 4 Change

Together 4 Change är ett EU-projekt som bygger på ett mångårigt samarbete mellan de “Fyra hörnen” runt Östersjön: Sydöstra Skåne (Sjöbo, Tomelilla, Simrishamn och Ystad), Rügen, Swinoujscie och Bornholm. I projektet deltar gymnasieungdomar och lokalpolitiker från samtliga regioner. Vid varje projektmöte diskuteras olika samhällsfrågor och denna gång är temat natur, turism och infrastruktur.  Vår region representeras av två lokalpolitiker från Simrishamn och Tomelilla, samt Ystad Gymnasium med Samhällsvetenskapsprogrammet som deltog med åtta elever och en lärare under mötet i Swinoujscie den 22-25 november 2021. De övriga länderna representeras på liknande sätt.