Food Jam och Drink Jam

Innovationscenter för landsbygden och Krinova Incubator & Science Park i Kristianstad har arrangerar Food Jam på Ystad Gymnasium. Ett kreativt matmöte där ett gäng restaurangelever, kockar och lokala matproducenter samlades för att skapa smakmagi ur en råvarukorg.

Food Jam & Drink Jam

– På morgonen får de råvarukorgen presenterad för sig och sedan får fantasin kicka in. Det finns inget färdig facit och inga färdiga recept. Vi har inte önskemål om att det ska komma ut någonting speciellt. Fokus är att kockarna ska vara kreativa, de får leka fram vad de kan skapa med de råvaror vi ger dem. Därför är det roligt att se vad det kan bli av denna konstellation med restaurangelever, kockar och matproducenter. Som kan hjälpas åt att lyfta fram våra lokala smaker, berättar Helena Kurki från Innovationscenter för landsbygden.

Det är ingen tävling och det är inte den som är mest kunnig som är chef i köket, utan det handlar om kreativa matmöten.

Sedan smakar vi varandras mat efterhand. Kockarna får presentera vad de har tillagat och varför de har kombinerat smakerna som de gjort.

Då kommer Drink Jam in. Under tiden som kockarna har lagat mat, har dryckes- och serveringseleverna smakat av de drycker de fick i sin drinkkorg, gjort profiler för de olika smakerna och kombinerat ihop dryck med den mat som tillagas. Olika karaktärer i dryckerna passar för olika rätter. När vi smakar av maten får vi därför också smaka av om drycken passar ihop med maten som eleverna presenterar.

I början är alla lite försiktiga och pratar lugnt om vad de ska tillaga, sedan plötsligt händer det något i rummet och sedan flödar kreativiteten och utbytet av kunskaper. Det är fullt naturligt när nya människor möts och skapar tillsammans.

Årets råvarukorg

Bestod av alpackakött, skarv, säl, brax och braxfärs. Sälen är skyddskjuten av en skyddssjägare. Braxen är reduktionsfiskad från Dagstorpssjön utanför Höör. Samt fanns också lokala rotfrukter.

Deltagare

Elever från årskurs 2 och 3 på Restaurang- och livsmedelsprogrammetInnovationscenter för landsbygdenJordnära upplevelserEn gaffelkortYstad SaltsjöbadÖrum 119Continental du SudSommelier från MossbylundKrinova Incubator & Science Park Kristianstad och yrkeslärare från Ystad Gymnasium.

Artiklar

Artikel om Food Jam: Innovationscenter för landsbygden