Vinnare i Yrkesprovet 2021!

Stort grattis till Mattias, Alexander och Herman!
Resultatet från Yrkesprovet 2021 på Fordons- och transportprogrammet har kommit och vi kan stolt berätta att Alexander blev bästa maskinmekanikerelev i Skåne och Mattias tog platsen som bästa lastbilsmekanikerelev i Skåne. Dessutom har vi också Herman, som tog sin in på andra plats som bästa personbilsmekaniker. Ystad Gymnasium i topp! ⭐️

Och som om inte detta vore tillräckligt – så sett på den totala prestationen över Yrkesprovet för maskinmekaniker så har Ystad Gymnasium den bästa maskinmekanikerklassen i hela Sverige med eleverna i FT18B! Stort grattis till alla! På fredag tar alla dessa elever studenten och börja jobba direkt nästa vecka. 💪🏽💥

Alexander börjar jobba som mekaniker på Swecon i Staffanstorp, där han senast gjorde sin praktik. Mattias har bytt inriktning och ska börja jobba som mekaniker för flera olika sorters fordon på Cramo.

”Yrkesprovet är en summering av allt vi har lärt oss under 3 år, så det är riktig press! 130 frågor som vi ska svara på, om allt från miljö, motorer, drivlina, styrsystem, service, kvalitet, elsystem, kaross mm. Det är branschen som har skapat provet utifrån vad de vill att vi ska ha lärt oss för att kunna börja jobba direkt efter studenten”, berättar Mattias.

1600 elever från ett 100-tal gymnasieskolor i Sverige har deltagit i Transportföretagens yrkesprov och diagnosprov Yrkesprovet 2021. Proven omfattar de tre grenarna: maskinteknik, lastbilsteknik och personbilsteknik, och riktar sig till elever på fordons- och transportprogrammet.