Do’s and dont’s of academic writing

Torsdagen den 14 september hade vi besök av Ray och Michelle från Richmond University. Ray jobbar som professor inom ekonomi och Michelle jobbar med marknadsföring av skolan och studentrekrytering. Ray höll en workshop, på engelska, för våra elever som läser åk 3 på Samhällsprogrammet och Ekonomiprogrammet. Workshopen handlade om “Do’s and don’ts of academic writing”. Hans workshop har koppling till elevernas förberedelse inför att skriva gymnasiearbete och kursen svenska 3.

Richmond University och Ystad Gymnasium diskuterar just nu kring ett eventuellt samarbete. Där skolorna i framtiden eventuellt kan erbjuda våra elever att åka på utbyte till England inom gymnasietiden eller eftergymnasialt för college. Men det är inte bestämt ännu. Richmond University har elever från 60 olika länder. Ray berättar att de tycker särskilt mycket om skandinaviska studenter eftersom de talar bra engelska.

Utdrag ur workshopen

1. Different types of styles of writing
    • Casual writing
    • Personal writing
    • Journalism
    • Creative writing
    • Technical writing
  2. The purposes of academic writing
    • Who is going to read it? Know your reader and write for them.
  3. The characteristics of academic writing
    • complex
    • formal
    • precise