World Conference Tobacco or Health

Hej!
Jag har deltagit i World Conference Tobacco or Health (WCTOH) i Kapstaden Sydafrika 7-9 mars 2018. Jag sökte och fick ett stipendium från Atlaskonferens (EU) för att kunna åka till den 17:e världskonferensen.

Årets konferens handlade om arbetet för en tobaksfri framtid. Omkring 2000 delegater från hela världen – bland annat från svenska Tobaksfakta och dess medlemsorganisationer, bl.a. yrkesföreningen Lärare mot Tobak där jag är styrelseledamot  – samlades under tre dagar i Kapstaden, Sydafrika. Över 125 länder var representerade och temat för konferensen är Uniting the World for a Tobacco Free Generation.

World Conference Tobacco or Health

World Conference on Tobacco or Health arrangeras vart tredje år och är en mötesplats för forskare, beslutsfattare, frivilligorganisationer och yrkesgrupper som är engagerade i arbetet för att minska tobaksbruket och begränsa tobaksindustrins framfart.

Detta var första gången som världskonferensen arrangeras på den afrikanska kontinenten. En hörnsten för konferensen är den internationella tobakskonventionen som nu har ratificerats av 181 länder och som innehåller evidensbaserade åtgärder för att minska tobakskonsumtionen.

Lite av mina intryck:

• 7 miljoner dör årligen I världen pga av tobaksrelaterade sjukdomar. (12000 i Sverige)
  • Tobaksindustrin är problemet.
  • Floris Italianer från storbanken ABN AMRO Nederländerna, berättade att de inte längre investerar några pengar i tobaksindustrin. Han menar att detta är vägen framåt och frågar: Vill du vara den som är först? Han säger att det finns ingen bankman, som han pratat med, som svarar ja på frågan ”Vill du att dina barn och barnbarn ska använda tobak?”. Han uppmanar andra bank att göra likadant och att våga vara tydliga med vad ens företag står för.
  • Dr Brownyn King Australien berättade i sitt föredrag ”Money Talks” om hur hon jobbar för att påverka banker och fansinstitut att inte investera i tobaksbolag.
  • (Inom parentes kan sägas att ordförande för Lärare mot Tobak, Ingrid Talu, har gjort ett stort lobbyarbete som lett till att 4:e AP-fonden sålt av alla aktier i tobaksindustrin.  Arbetet pågår för att påverka även de andra AP-fonderna).
  • Norge har helt nyligen vunnit en kamp mot Swedish Match när det gäller exponeringsförbud, dvs att snus inte får marknadsföras i färggranna snusdosor eller vara smaksatta. Smaker används ofta för att locka ungdomar och kvinnor att börja snusa. Sverige däremot, har sagt nej till exponeringsförbud. Swedish Match är alltför starka här.
  • Finland jobbar mot projektet Tobacco Endgame 2030, vilket innebär att landet har som mål att max 5 % av befolkningen ska använda tobak år 2030. Finland var först i världen med att införa varningar på cigarettaskar, 1986.
  • USA – Flera delstater och några städer har valt att höja inköpsåldern till 21 år. De vet att det är sällsynt att någon börjar använda tobak efter 21 år.

/Lisbeth Nilsson, lärare på Handels- och administrationsprogrammet

Postad i ,