EU-olympiad i naturvetenskap

Eleverna i årskurs 1 på naturvetenskaps- och teknikprogrammet ställer upp i tävlingen EUSO – European Union Science Olympiad. Av 116 elever fick följande tre elever högst resultat i uttagningstävlingen.

• Ludvig Svedberg TE17B
  • Felix Tuenter TE17B
  • Arvid Rosengren Asp NA17B

Elevernas resultat kommer nu att jämföras med andra deltagande skolor i Sverige och de har en chans att få delta i Sverigefinalen i januari 2018. De sex bästa eleverna i Sverige väljs sedan ut till ett träningsläger för att förberedas till en final i något europeiskt land i april/maj 2018.

EUSO

EUSO (European Union Science Olympiad) är en EU-olympiad i naturvetenskap. Tävlingen är uppbyggd som en lagtävling där tre elever samarbetar för att lösa praktiska, laborativa uppgifter som blandar biologi, fysik och kemi. Den riktar sig till elever som börjat i åk 9 i grundskolan eller åk 1 på gymnasiet under hösten året innan olympiaden ges.

Olympiaden anordnas varje år i april eller maj i något europeiskt land. Varje deltagande land får skicka upp till två tremannalag och för att utse de svenska lagen anordnas först en uttagningstävling i oktober/november, följt av en Sverigefinal i januari. De sex elever som sedan väljs ut får sedan deltaga på ett träningsläger för att förbereda sig ytterligare inför olympiaden.