76% av Ystads kommuns ungdomar läser på Ystad Gymnasium

Drygt tre fjärdedelar av Ystadsungdomarna har valt att plugga på Ystad Gymnasium.

– Så stor andel av Ystadseleverna har vi aldrig lockat, säger gymnasiechef Lars-Inge Persson.

Vilde Andersson går andra året på Handels- och administrationsprogrammet på Ystad Gymnasium och stortrivs.

– Här är sjukt bra, säger han.

Vilde Andersson tvekade aldrig om vilket gymnasium han skulle söka till.

– Jag bor i Ystad och tycker det är bra att ha nära hem. Flera av mina släktingar, som har gått här har sagt att det var bra. Jag ångrar inte mitt val, säger han innan han springer upp för trappan och i fatt kompisarna.

Andelen som väljer att läsa på hemmaplan har successivt ökat och årets 76,6 procent är den största andel som skolan lockat sedan det fria gymnasievalet infördes.

– Omkring 2015 var andelen som minst, då gick bara drygt hälften, 53 procent, av Ystadsungdomarna här, säger Lars-Inge Persson.

Resten pendlade till skolor i bland annat Malmö och Lund.

Före det fria skolvalet drevs gymnasiet av ett gymnasieförbund där även Sjöbo och Tomelilla ingick. Alla ungdomar i de tre kommunerna var hänvisade att gå i förbundets skolor och Ystad gymnasium hade över 3000 elever. I dag är antalet drygt 1700.

Läs hela artikeln här som publierades i Ystads Allehanda 2022-10-07.