Alfred och Victor gjorde APL i Tyskland

Alfred Tillborg och Victor Olsson i årskurs 2 på Fordons- och transportprogrammet åkte till staden Gera i Tyskland för att göra APL, arbetsplatsförlagt lärande. Alfred och Victor har skött sig bra i skolan med goda resultat och därför ansökt om att bli Q-elever. Som Q-elever tog de erbjudandet om att göra APL i Tyskland under två veckor.

Alfred gjorde sin APL på Raiffeisen Waren GmbH Technik-Center Gera. Företaget arbetar med bl.a. Fendt och Valtra traktorer. Alfred gjorde APL på Lantmännen i Tomelilla i årskurs 1 och Alfred tycker att det var väldigt likt att vara på företaget i Tyskland.

“Jag gjorde APL på den tunga sidan, med lantbruksmaskiner. Jag fick göra service, hjulinställningar och vissa grejer jag inte gjort tidigare som mekaniker”, berättar Alfred.

Victor gjorde APL som bilmekaniker på personbilssidan, på företaget AFA Autohaus Gera-Nord GmbH. Företaget jobbar med Volkswagen och Audi. I årskurs 1 gjorde Victor sin APL på Michelsens i Tomelilla, så han känner till Volkswagen och Audi sedan innan.

“Man lär sig en hel del av att faktiskt vara ute i en riktig verkstad och göra arbetet praktiskt”, berättar Victor.

Skola vs arbetsplatsförlagt lärande

-“Det är långt ifrån att sitta bakom skolbänken. I skolan kan man fråga en lärare om det är något man inte förstår. På APL-platsen gäller det att tänka själv och göra själv. Mer att jobba på riktigt än att vara i skolan”, säger Alfred.

– Hur är det att ta egna beslut?

– “Man får fråga handledaren ibland, men man tar många egna beslut också. Gör vi fel, då kan det bli väldigt fel och dyrt. Så det gäller att ha koll på vad man gör. Det är då man känner att man har lärt sig någonting, när man kan ta ett eget beslut. Det är ju det som är det roliga. Att känna att jag kan göra det själv, på riktiga grejer, I skolan har vi våra studieplatser och kundbilar att jobba med. Där lär vi oss mycket först innan vi går ut på APL”, säger Alfred.

– Vad gjorde ni på helgen när ni var lediga?

– “Vi tog det mest lugnt. Vi var rätt trötta i huvudet efter veckornas jobb och språkskillnaderna. Vi gick ut och åt, shoppade på ett köpcentrum i närheten”, berättar Alfred.

Varför valde ni Fordons- och transportprogrammet? FT, Fordon och transport på Ystad Gymnasium

– “Jag har ett stort intresse för lantbruksmaskiner. Att vara mekaniker är alltid användbart. Därför tycker jag att Fordons- och transportprogrammet är en bra utbildning att gå för att efter studenten kan man göra lite vad man vill. Jag vill jobba som mekaniker i några år och sedan se hur det utvecklas för mig. Det bästa med det yrket är att efter några år kan du jobba dig uppåt. När jag blir äldre kanske jag jobbar på kontor, vem vet”, säger Alfred.

“Sköter man sig på APL och har ett intresse så går det oftast bra för en. Då får man erbjudande om sommarjobb och förhoppningsvis erbjudande om jobb efter studenten”, säger Alfred.

Vad händer under sommarlovet?

– “Jag börjar jobba direkt i fyra veckor hos Michelsens i Tomelilla. I deras verkstad som bilmekaniker för personbilar”, berättar Victor.

Alfred ska jobba hemma på gården i sommar. Han har också fått erbjudande att jobba hos Lantmännen i sommar som mekaniker. Vi får se var han jobbar. Alfred funderar också på om han borde ta tillvara lite på sista sommarlovet.