Marcus Oscarsson pratar om varför det är viktigt att rösta

På bild: Erik Andersson (elev NA), Marcus Oscarsson, Axel Fältskog (elev SA) och Martin Barchow Winberg (lärare).

Hur hör folkbildning och demokrati ihop, och varför är det så viktigt att rösta?

Marcus Oscarsson, politisk kommentator på TV4, har varit här på Ystad Gymnasium för att berätta om valet och för att svara på elevernas frågor.

Föreläsningen är en del av ett större demokratiprojekt som drivs av studieförbunden ABF Österlen, Medborgarskolan, Studiefrämjandet och Studieförbundet Vuxenskolan – i samarbete med Ystads kommun. Projektet finansieras med bidragstöd från Ystads kommun och har till syfte att lyfta demokratins funktion i lokalsamhället och individens möjlighet till delaktighet och påverkan i samhällsdebatten.

På Ystad Gymnasium gav vi möjligheten till våra lärare att anmäla klasser med förstagångsväljare att lyssna på Marcus Oscarsson och eleverna hade många intressanta och bra frågor!

Förstagångsväljare och vilket valkort är vilket?

Marcus Oscarsson fick först igång eleverna i aulan med att presentera bilder på olika politiker och eleverna fick ropa ut namnen högt. Han pratade om demokratier i världen och att Sverige är en demokrati och vad det innebär. Han klargjorde vad de olika färgerna på valkorten betyder och vilka viktiga delar i samhället som kan påverkas beroende på vilket val som ska göras – riksdagsvalet, regionfullmäktige eller kommunfullmäktige. Idrottsanläggningar, grönområden i din stad, skola och bostadsområde är sådana vardagliga delar som du kan påverka genom att rösta i kommunfullmäktige till exempel.

“Varför ska man rösta?
– Om du inte röstar så låter du alla andra bestämma åt dig. Då kan du inte klaga på vad som händer de närmsta 4 åren”, säger Marcus Oscarsson.

Är du osäker i ditt val?

• Fundera över vad som är viktigt för dig. Kultur? Försvaret? Skola och utbildning? Idrottsanläggningar? Något annat?
  • Gör valkompassen, det finns många olika internetsidor att hitta valkompasser att testa. Det är ett sätt för att få lite koll på åt vilket håll du förhåller dig i politiken.
  • Prata med dina kompisar.
  • Gå in på partiernas hemsidor för att läsa om deras hjärtefrågor och se om de har samma hjärtefrågor som dig.

Valet den 11 september 2022

Är du över 18 år kan du rösta den 11 september 2022. Du kan även förtidsrösta var som helst i Sverige.

Föreläsning för allmänheten på kvällen 23 augusti 2022

På kvällen 23 augusti 2022 kl 18.30 föreläser Marcus Oscarsson gratis för allmänheten, föranmälan krävs. Föreläsningen är i aulan på Österport, Ystad Gymnasium. Du kan anmäla dig här: ABF Österlen.