Fordonselever sökte pengar för att se Shakespeare i London

En helg i april var Robin, Martin, Thea och Hobbe från Fordons- och transportprogrammet på Ystad Gymnasium i London. Eleverna läser kursen Engelska 7, som är den mest avancerade på gymnasienivå, och syftet var att besöka Shakespeares The Globe och se en föreställning av The Tempest på en autentisk teater. Vi besökte också London Tower Bridge och vandrade runt på stan i London. Eleverna hade förberett sig innan resan genom att diskutera karaktärerna i The Tempest och brittisk imperialism. Redan i kursen Engelska 6 hade eleverna arbetat med Shakespeare och tyckte redan då att det var mycket intressant.

– “Det finns ingen motsättning mellan att vara fordonselev och fascineras av Shakespeare.  Att få stå inne på The Globe, hans egna teater, och se ”The tempest”… Det var helt otroligt”, säger Robin Lindberg 18 år.

– Det var verkligen coolt att höra pjäsen på engelska. Det märks så tydligt hur många ord och uttryck som vi använder än idag, som kommer från Shakespeare, säger Thea Lindh, 18.

Eleverna önskade att få läsa den avancerade engelska kursen

Engelska 7 som är den mest avancerade engelskkurs på gymnasienivå, fanns inte tidigare under Fordons- och transportprogrammet. Martin, Robin, Thea, Hobbe och en elev till pratade med sin rektor och önskade att få läsa kursen.

– Vi gick till rektorn och bad om att få kursen hit. Det är inte så vanligt här på skolan att folk ber om att få plugga avancerade språkkurser. Han blev nästan förvånad, säger Hobbe Rix.

Robin och Hobbe sökte ett stipendium inom Ystad Gymnasium för att med klassen kunna åka till London – och fick stipendium! Efter det har eleverna samlat in pengar och organiserat resan, allt för att gå åka och se ”Stormen” på pjäsens urscen The Globe.

Läs en artikel om London-resan i Ystads Allehanda, publicerad 2023-04-18.