Stadsfinal i Kockduellen 2023

Den 3 februari 2023 arrangerades stadsfinal i Kockduellen på Risselmagasinet i Ystad. Fem lag tävlade mot varandra i gymnasieelevernas utbildningskök. Ungdomarna fick utmaningen att tillaga en varmrätt utifrån en råvarukorg som branschorganisationen Visita satt ihop. Huvudråvaran i år var en vegansk färs – Anammas formbara vegofärs gjord på ärta.

De fem lagen kom från Norreportskolan (Ystad), Västerportskolan (Ystad), Kastanjeskolan (Tomelilla), Alléskolan (Skurup) och Prästamosseskolan (Skurup).

Gymnasieelever från Restaurang- och livsmedelsprogrammet på Ystad Gymnasium fanns tillhands i köket för att stötta upp 8:orna och 9:orna.

Jury bedömde maträtterna

Maträtterna blev bedömda av en jury, som bestod av yrkesverksamma kockar. Vinnande laget i stadsfinalen skickar in sitt kvalbidrag till branschorganisationen Visita. En expertjury som består av representanter från branschen väljer sedan ut tio lag som får tävla i riksfinalen. Riksfinalen kommer att hållas i Stockholm under våren 2023.

Juryn bestod av

André Svensson, kock och delägare Grändens mat (har tidigare läst på vårt Restaurang- och livsmedelsprogram)
Felix Lemke Persson, kock på Hotell Mossbylund (har tidigare läst på vårt Restaurang- och livsmedelsprogram)
Johan Holster, Orkla Foods Malmö

Det här är ett bra sätt att visa hur man kan laga mat på lite roligare sätt i tävlingsform, säger Rune Olsson som är yrkeslärare Restaurang- och livsmedelsprogrammet på Ystad Gymnasium.

Det vinnande laget

Laget från Kastanjeskolan i Tomelilla tog hem vinsten med en väl sammansatt och vällagad rätt med syra och sötma med bra balans.

Huvudråvara 2023

Anamma formbara färs – ärta.

Råvarulista

Ni får välja fritt av nedan råvaror, mängden bestämmer ni själva! Inga andra råvaror eller kryddor utöver dessa är tillåtna under tävlingen.

Mejeri: Standardmjölk, Smör, Grädde, Crème fraiche och hårt lagrad ost.

Grönsaker: Morot, Gul lök, Schalottenlök, Vitlök, Spetskål, Flowersprouts, Babyspenat, Persilja, Smörgåskrasse,  Gemsallad/hjärtsallad,  Lingon, Äpple rött, Champinjoner, Potatis, Pepparrot, Citron, Rödbetor, Gulbetor, Kålrot, Purjolök, Chili.

Kolonial:
Majzena, Vetemjöl, Soya, Ströbröd, Krossade tomater, Senap, Ägg, Rapsolja (kalla pressad) Vinäger, Kalvbuljong, Kycklingbuljong, Vegetarisk buljong, Sirap, Honung, Mathavre, Havreris.

Torra kryddor: Socker, Salt, Svartpeppar, Kryddpeppar, Fänkålsfrö, Korianderfrö, Muskotnöt, Solrosfrö, Pumpakärnor, Lagerblad, Torkad svamp.

Kockduellen

• Kockduellen är en matlagningstävling för högstadieelever som går i årskurs 8 och 9.
  • Tävlingen arrangeras inom ramen för hem- och konsumentkunskapen och genomförs i fyra steg: skoltävling, stadsfinal, kval till riksfinal och slutligen riksfinal.
  • 6000 grundskoleelever har tävlat i skoltävlingarna, och nu genomförs regionala stadsfinaler runt om i Sverige.
  • Vinnande laget i stadsfinalen skickar in sitt kvalbidrag till branschorganisationen Visita. En expertjury som består av representanter från branschen väljer sedan ut tio lag som får tävla i riksfinalen.
  • Riksfinalen kommer att hållas i Stockholm
  • Läs mer om Kockduellen här