Estettvåor tävlar i film

På lördag är det dags för den årliga ungdomsfilmfestivalen Pixel.

”Först visste man inte om det skulle bli något, men nu kör man den online istället, oftast är annars festivalen på plats på Ystad Studios”. Berättar Lisa Fjellman, lärare vid Estetiska programmet.

Från början på detta läsår har tvåorna på ES Media, haft ett samarbete med Film i Skåne, som haft representanter som varit på plats och berättat och träffat eleverna på skolan. Nu på lördag tävlar eleverna med två bidrag som de tillsammans har skapat ”Dålig frukt” och ”Bruset”. Kategorierna är liknande som på till exempel Oscarsgalan, det vill säga Bästa regi, Bästa manus och så vidare.

Någon av filmerna kommer sedan gå vidare till en ungdomsfilmsfestival som heter Novemberfilmsfestivalen, som är en är en rikstäckande festival för unga filmskapare.

Såhär skriver Film i Skåne om festivalen:
”Pixel 2020 blir på många sätt en annorlunda festival. Det mesta spelas in i förväg eftersom vi inte kan chansa på att alla är helt friska den 25 april. Gäster medverkar genom videosamtal och vi öppnar chattrummet för frågor från sofforna i samband med dem! Det är en märklig vår för oss alla, och kanske just därför är vi nu särskilt glada att snart få uppmana alla filmfantaster att slå på datorn och bänka er soffan och hälsa er välkomna till årets upplaga av Pixel Skånes Filmfestival!”

Vi önskar våra estetelever ett stort lycka till!

Klicka här för att komma till livestreamen!