Sminkkurs på Ystads bibliotek

När elever i Ystad framförde önskemål på Ungdomsfullmäktige om sminkkurser nappade biblioteket på idén. På måndagskvällen var det dags för den första kursen.

Kursen hölls av Ystad Gymnasiums hantverksprogram med inriktning hår- och makeupstylist. Ett tiotal nyfikna tjejer mellan 11 och 15 år hade sökt sig till biblioteket.

– Det är många som redan i den ålderna har stenkoll på smink. De följer olika personer på Youtube som ger tips. Det är ju kul, men det kan också bli fel. Det är bra om man lär dig rätt från början och det är det som vi hoppas kunna förmedla till dem som har kommit hit i dag, säger Nina Ringström som är lärare på hantverksprogrammet.

Hon kunde dock hålla sig i bakgrunden under kursen och låta sina elever från årskurs två sköta snacket. Efter en genomgång av vad som är viktigt och vad man ska tänka på fick deltagarna själva prova på olika delar i sminkningens ädla konst.

– Det är bra med smink av flera olika anledningar. Det skyddar huden och det gör också att man lär sig en bra hudvårdsrutin, till exempel att återfukta sin hy. Det är A och O, säger Therese Holst som visar hur man lägger grunden till en bra sminkning.

– Det här är jättekul och jag vill lära mig mer. Jag har lärt mig att utgå mer ifrån hur man ser ut i grunden och att jobba med det, säger Sofia Larsson Benali.

Isabella Cyrén har fått lite tips av Michelle Rowett hur hon kan lägga på ögonskugga.

– Hon har visat mig hur man kan göra en intensitetsskugga. Då använder man olika nyanser, säger Isabella Cyrén.

Det är redan inplanerat ytterligare en sminkkväll på biblioteket. Det blir den 14 november. Även killar är välkomna.

– Det är vanligare i storstäderna att killar sminkar sig, men det är absolut en stark trend. Det är en annan typ av sminkning som inte ska synas, säger Nina Ringström

Text och bild: Carl Johan Engvall, Ystads Allehanda