En dag i restaurangmiljö

Glad Västervångselev i åk 8

Vi genomför utbytet med Västervångskolan och ca 120 elever i åk 8 för att eleverna ska få en inblick i hur det fungerar när man gör mat för fler.
Under veckorna 5, 6 och 7 genomför vi denna aktivitet och totalt fem grupper har våra gymnasieelever i åk 2 på Restaurang- och livsmedelsprogrammet fått handleda under dessa veckor.
Syftet är att våra elever får lära sig att handleda, vara tydliga, visa och förklara uppgiften för Västervångseleverna. I utbytet innebär det att Västervångseleverna får inblick i hur en dag i restaurangmiljö kan vara.

Eleverna delas in i tre grupper där gymnasieeleverna i RL14 fick handleda var sin grupp. En grupp gör potatis- och purjolökssoppa med krutonger, fixar varma soppskålar, slår soppa och ser till att det är rena och snygga tallrikar.
En grupp gör pasta Carbonara, vevar pastan, fixar tillbehören, kokar, blandar och lägger upp på varma tallrikar och ser till att det är rena och snygga tallrikar.
En grupp dukar matsalen, bär ut maträtterna till sina elevkollegor och dukar av. Blandar alkoholfria drinkar samt får inblick i hur man flamberar banan och lite glass därtill.