Fjärde teknikåret har sponsrats med en ABB-robot

I höstas blev Ystad Gymnasium och det fjärde teknikåret sponsrat med en ABB-robot från ett av samarbetsföretagen, Plastal Sverige AB i Simrishamn. Efter att de blivande gymnasieingenjörerna har lärt sig att programmera och styra roboten på skolan, besökte vi robotteknikerna på Plastal för att se hur de arbetar med modern robotteknik idag.

I slutet av maj var våra blivande gymnasieingenjörer från fjärde teknikåret och besökte robotteknikerna på Plastal i Simrishamn.
Under ett fjärde teknikår utbildar vi gymnasieingenjörer inom Produktionsteknik. Efter ett år är eleverna redo för arbetslivet och har redan skapat kontakter på teknikföretag i regionen. Ystad Gymnasium samarbetar med tio företag inom industri och produktion, för att gynna kompetensförsörjningen i vårt område.

Eleonore Nilsson Odén – APL-ansvarig Ystad Gymnasium
Dan Lindholm – Lärare i programmerbara styrsystem, mät- och styrteknik och allmän automationsteknik (robotteknik) Ystad Gymnasium
Jenny Norén personalchef Plastal Sverge AB.