Mobbning, mobilen och internet

Vad gör att en situation är en mobbningsituation?

Igår pratade Andreas Glingfors med elever i åk 1 och 2 om mobbning, mobilen och internet. Andreas har tidigare arbetat som polis, socialpedagog och arbetar nu som biträdande rektor i Karlskrona.

🔹 Föreläsningen lyfte fram juridiken på ett lättförståeligt och tydligt sätt. Andreas berättade om verkliga händelser som påvisar när leken med mobilen/ plattan/ datorn gått för långt och plötsligt blir ett brott. Eleverna veta vad som händer när brott anmäls till polisen och hur det kan komma att påverka deras framtid. Vad händer om man inte är straffmyndig när man begår brott? Vem har egentligen ansvaret för mobilen och vad som händer i den?

🔹 Vad utgör en situation till en mobbningsituation?
– avsiktlig skada
– repetition
– obalans i makt (t.ex 5 mot 1)

Så fort en bild sprids på nätet är det en repetition, med tanke på hur många som kan ta del av bilden.

🔹 Dispyter är bättre att lösa person mot person, när vi kan se varandras ansiktsuttryck och kroppsrörelser. När vi skriver genom mobilen/datorn så blir mottagande alltid så hårt. Vi människor ha alltid en tendens att värdera ord eller blickar som kritik först.

🔹 Vi ska visa varandra hänsyn och respekt!

🔹 50 ungdomar tar livet av sig i Sverige, varje år, på grund av förolämpningar som pågått alldeles för länge.

Tack Andreas för en riktigt bra föreläsning!

Postad i ,