Mötesplats för gemenskap

Två timmar varje vecka bjuds ungdomar på Ystad Gymnasium in till olika aktiviteter för att skapa en mötesplats för integration. Hittills är det mest nyanlända som deltagit och så även när det dags för ett besök i badhuset.

– Vi vill få in ungdomarna i samhället, vara en mötesplats. All skolans personal och elever är välkomna att delta. Nu är det mest nyanlända med på aktiviteterna men vi jobbar på att få in även andra elever, säger Sara Bengtsson, idrottslärare på Ystad Gymnasium.

De 15 ungdomarna som samlades innanför entrén till badhuset i Ystad kommer från olika länder och har varit olika lång tid i Sverige. En del kom hit för några månader sedan, andra har varit här i tre år. Men gemensamt är att alla går på Ystad Gymnasium och att de, liksom övriga elever, varje onsdag bjuds in till en aktivitet mellan klockan 15 och 17. Integrationsprojektet är på ideell basis och drivs av en skolförening.

– Det är bra med extra idrott, man rensar kroppen och känner sig frisk. Det är också bra att träffa andra från olika klasser, säger Ali Jafari. Han kommer från Afghanistan och kom till Sverige för tre år sedan. Han är 18 år och går nu på Språkintroduktion på Ystad Gymnasium för att lära sig svenska och på sikt få en gymnasieutbildning. Aktiviteterna startade i början av terminen och hittills har det blivit både basket, boxercise ( en form av konditionsträning), innebandy och dans.

– Jag har varit med på alla aktiviteter. I förra veckan hade vi dans med en annan klass, och det blir mer dans i veckan, säger Ali Jafari. Talib Ramazan Ali har inte varit lika aktiv men tycker att aktiviteterna är bra.

– Vi möter varandra, jag har fått nya kompisar. Det är också ett sätt att lära känna landet mer, säger han. Väl i simhallen kastade sig ungdomarna oförskräckt i vattnet. Någon hoppade från trampolinen, andra nöjde sig med startpallen. Simkunskaperna låg på en bra nivå.

Eva-Karin Fryklund, lärare på Ystad Gymnasium, höll i simaktiviteten tillsammans med Sara Bengtsson. De visade olika simtekniker och fick ungdomarna att jobba i grupp. På åskådarplats satt Mustafa Jaber. Han jobbar som studiehandledare för nyanlända ungdomar på Ystad Gymnasium. Han kom själv till Sverige för 13 år sedan och hade gärna sett att det funnits liknande integrationsprojekt då.

– Aktiviteterna gör att ungdomar med olika bakgrund lär känna varandra, de träffar inte bara kompisar från samma folkgrupp. Det är jätteroligt. Det hade också varit roligt om fler svenskar vill vara med, säger han.

[button color=”info” link=”http://www.ystadsallehanda.se/ystad/motesplats-for-gemenskap/” size=”default” icon_before=”arrow-right” target=”_self” block=”false”]Artikel YA[/button]