Draknästet 2022

Åtta UF-företag från Estetiska programmet, Försäljnings- och serviceprogrammet och Ekonomiprogrammet presenterade sina företag för fyra drakar i årets upplaga av Draknästet.
Drakarna, som presenteras nedan, gav input till våra elever, delade med sig av tips och gav feedback på hur eleverna skulle kunna utveckla sitt företag ännu mer. Det var värdefulla tips för eleverna! Nedan presenteras alla deltagare och UF-företag.

Drakarna och skolinspiratörer från Ung Företagsamhet

Draknästet 2022 Ystad Gymnasium

• Jenny Norberg Randowo – Näringslivsutvecklare på Ystads kommun och entreprenör, driver bl.a eventet Stafettmaran.
  • Lotte Kolare – Rådgivare på Nyföretagarcentrum, jobbar med startups och företagsutveckling.
  • Anders Andersson – Entreprenör.
  • Christina Landgren – Butiksägare till Bäckströms hattar i Ystad och har drivit eget i 18 år.
  • Emmie och Jesper från Ung Företagsamhet Skåne jobbar som skolinspiratörer och var här för att hjälpa, peppa och coacha eleverna innan det var dags att göra sina presentationer inför drakarna.

“Var produceras er produkt? Har ni koll på er leverantörs hållbarhetsarbete? Hur har ni gjort marknadsundersökningarna för er målgrupp? Vad gör ni av restprodukterna? Har ni funderat på att sätta paketpris? Kan jag lämna in mina egna kläder till er? Täcker priset era omkostnader? Vem är er konkurrenter? Visa vem ni samarbetar med!”

1:a plats – Glass recycling UF

Glass Recycling UF skapar nya trendiga dricksglas av tidigare glasflaskor. Glasflaskorna skänks från Öja krog. 100 % återvunnet glas.
Motiveringen av drakarna: Genom att kombinera den lokala anknytning även med ett globalt hållbart perspektiv. Detta företag presenterar ett gediget hantverk som ger en riktigt snygg slutprodukt med stor utvecklingspotential. Årets 1:a är glasklar.

2:a plats – Stells design UF

Stells design UF skapar accessoarer av återbrukade jeans, 100% återvunnet jeans. Med ett mål att kunna fortsätta driva företag efter skolan med t.ex. arbetskraft från fängelset.
Motivering från drakarna: Med en egen designad produkt utifrånperspektiv genomtänkt affärsidé som bottnar i skaparens hjärta, är vi övertygade om att detta företag kommer nå långt utanför UF’s gränser. Företaget kommer ha marknaden i sin ficka (eller ”smart pocket”).

3:e plats – Be ringed UF

Be ringed UF ger silverbesticken nytt liv genom att skapar ringar av dem. 100% återvunna silverbestick.
Motivering från drakarna: Detta företag ger våra sentimentala skåpvärmare nytt liv. Med en genomtänkt affärsidé och siktet inställt mot framtida utvecklingsmöjligheter där man tar vara på hela råvaran. Denna affärsidé är knivskarp och inget vi gafflar om.

Vi deltog också i Draknästet 2022

Dubbelpuck UF – Säljer en hamburgerpress för den perfekta smashburgaren.
Warm it UF – Säljer torgvantar, halsdukar och egenproducerade ljus. Ljusen tillverkas av återvunnet stearin av ljus från kyrkor mm.
VET UF – Säljer en flyttbar knapp för byxor.
Bracelets for life UF – Tillverkar och säljer armband av återbrukade pärlor. Där en del av vinsten skänks till Barncancerfonden.
Tied UF – Syr scrunchies av återbrukat tyg.