APL på Madiera

Ciao!

Vi har det toppenbra här på Madeira och eleverna är igång med sin praktik. Vi, både elever och lärare, har presenterat Sverige och Ystad Gymnasium för många klasser. De är mycket intresserade, gästvänliga och trevliga!

Eleverna kommer att vara här på Madeira under två veckor och de gör sin APL på en grundskola. Fem elever från Vård- och omsorgsprogrammet är med barn med särskilda behov och ser hur de arbetar med dem och hur de inkluderas i andra klasser.
Två elever från Barn- och fritidsprogrammet är med idrottslärare.
Våra elever tycker att det är så kul att vi är här och de berättar om vilken fin upplevelse de får här. Dagarna är fulla av aktiviteter 😊

Vi har varit på rundtur på ön med lärare från skolan, vi har ätit välkomstmiddag där eleverna fick möta sina handledare och vi får lektioner i portugisiska (svårt språk). Vi har även varit på rundvandring i Funchal, och sett deras fantastiska matmarknad och andra kulturella delar. Idag blir det Zumba som eleverna från Barn och fritid ska hålla i, där personer från samhället är välkomna att deltaga. På fredag ska vi på katamarantur och vi hoppas på att få se delfin och val.

Vi har kommit med en idé som ska testas i en klass. De ska sätta tennisbollar på stolsbenen i ett klassrum eftersom ljudnivån är väldigt hög.

Läraren Rom är redan taggad på att få komma på utbyte till Sverige och Ystad Gymnasium med sina elever för att vara med på våra yrkesprogram, då yrkesprogram har väldigt låg status här på Madeira.

Hälsningar från lärare Tina, från ett varmt och vackert Madeira ☀️
Läs artikeln publicerad i Dnoticias Pt.
Erasmus+
Eftersom Ystad Gymnasium ingår i Erasmus+ som är EU:s program för internationellt samarbete är det möjligt för oss att ge eleverna denna möjlighet till utlandspraktik.