Österlenkryddor låter elever utvidga sina smakkunskaper

I samband med matrundan anordnades för fjärde gången i rad ett projekt tillsammans med Österlenkryddor/ Matlandskapet och Cherztin Persåkre. I år var det RL17s tur att ta sig an projektet. Syftet är att eleverna ska få erfarenhet genom att utveckla något ifrån en idé till en färdig produkt. Projektet i sin helhet går ut på att ta fram två olika produkter som ska vara säljbara, enkla att använda och ha tydliga smaker. Eleverna får arbeta efter en tidsplan och får under vägens gång en ökad förståelse för smakkombinationer. I år var uppgiften att ta fram någon form av dryck (gärna med humlekaraktär) och en kryddblandning / gnugg med tydlig umamikaraktär. Huvudråvaran att använda kryddblandningen till var kanin i valfri tillagningsform.

Eleverna valde att producera två olika drycker som båda hade en bas av vinäger, som då kallas för shrub, med smak av rabarber och jordgubb. Ena drycken var kryddad med fänkål och den andra med citrongräs. Kaninen som var kryddstekt serverades med en potatissallad på vinägrett, linskräm och rökt majonnäs. Besökarna på matrundan fick under dagen chans att rösta på den dryck de uppskattade mest.