Teknikprogrammet har skapat smycken till badrummet!

De senaste åren har Teknikprogrammet ett samarbete med BLS industries, där eleverna får i uppdrag att rita silar till badrum. Kravspecifikationen innehåller bl.a. yttermått, storlek på hål, krav på vattenflöde, hållfasthet och att den ska vara estetisk tilltalande i moderna badrum.

Projektet passar perfekt för eleverna som går andra året på Teknikprogrammet med inriktningen Design. Förutom Design så studerar de nämligen Bild och Form, Konstruktion och CAD. De får öva sig på designprocessen med att göra research kring badrum, skapa moodboard och komma på annorlunda lösningar, skissa på mönster och konstruera en sil i cad som klarar höga belastningar. Sist men inte minst skriver de ut silarna på skolans 3D-printer.

I mitten på maj besökte eleverna BLS industries med posters och deras 3D-printade silar. De presenterade dem för Design manager Henrik Nilsson och konstruktörerna Viktor Nielsen och Mattias Niegemann. De två senare är utbildade gymnasieingenjörer från Ystad Gymnasiums T4-utbildning och har nu anställning på BLS.

Eleverna fick nyttig respons på om silarna lever upp till kravspecifikationen, och på hur efterfrågan ser ut på marknaden. Att silarna klarar ett högt vattenflöde är en viktigt faktor, om man skulle ha oturen att få översvämning. Från att silen har levt ett ganska blygsamt liv, har den utvecklats till att bli ett blänkande smycke i badrummet.

Till höstenterminen 2019 kommer BLS industries att presentera kravspecifikationen på skolan för de blivande tvåorna på Teknikprogrammet. Henrik Nilsson menar att det är en kul och givande uppgift även för dem på BLS industries.

Teknikprogrammet har skapat smycken till badrummet! Matilda Ronneholm version 1. Ystad GymnasiumTeknikprogrammet har skapat smycken till badrummet! ViktorStrom Ystad Gymnasium
Design till vänster av Matilda Rönneholm. Design till höger av Victor Ström.