Elever som presterar även utanför skoltid

Ward WestCoast Racing Junior Team, 5 May, 2018 Ring Knutstorp, Sweden. © 2018 Daniel Ahlgren

Artikel i Ystads Allehanda 2018-09-27: Alfred unik bland bilsportare, får samma pris som Kalla

– Det här är nästan för bra för att vara sant, säger Tomelillakillen.

Alfred Nilsson tog i år steget upp från karting till formelbilsracing i Formula STCC Nordic med Ward WestCoast Racing Junior Team. Han har gjort en succéartad säsong och slutade på bronsplats. Belöningar har han fått utefter vägen.
Men den här var oväntad.

– Verkligen. När jag såg mejlet tänkte jag: ”Är det här verkligen sant?”. Jag väntade lite med att bli glad tills jag hade läst på och verkligen förstod hur stort det här är. Jag har lite svårt att sätta ord på det, säger Alfred Nilsson. Elitidrottsstipendiet delas varje år ut till elitidrottare på landslagsnivå som kombinerar sin idrott och tävlingsverksamhet.

För att förstå exakt hur stort det är att som elitidrottare få det här stipendiet kan man titta ett slag på listan med tidigare mottagare. Den innehåller namn som Charlotte Kalla och Therese Alshammar. Betänk sedan att ingen svensk bilsportare tidigare fått stipendiet. Alfred Nilsson är således en pionjär som bryter mark för motorsporten.

– Det känns väldigt häftigt. Det har snackats mycket om att försöka få in motorsporten mer i den stora idrottsgemenskapen och att få bidra med det här gör mig otroligt stolt. Det ska bli väldigt kul att få gå på Idrottsgalan och ta emot det här stipendiet, säger Alfred.

Just det, utöver stipendiesumman 50 000 kronor, resursstöd från Riksidrottsförbundet i idrottspsykologi, idrottsmedicin och idrottsnutrition samt ett tre dagar långt läger på Bosön, får Alfred Nilsson gå på Idrottsgalan i Globen och ta emot sitt stipendium. – Det är ju sånt man drömt om. Jag har längtat efter bara att få gå och vara med på Idrottsgalan – och nu får jag alltså ta emot pris på den. Det är riktigt häftigt, säger Alfred Nilsson.

Kanske får han sällskap på galan av en av de ”idoler” han har, tillika en annan mottagare av ett elitidrottsstipendium.

– Jag är väldigt intresserad av idrott överlag, fotboll, handboll, ishockey, men kanske framför allt av skidor. Under OS, Vinterstudion och sånt sitter jag klistrad. Att en sån som Charlotte Kalla också fått det här stipendiet ger lite ”piggar” på kroppen att tänka på.