Skolans satsning har fått oss att prata och det är väldigt bra

Press och förväntningar, hat i sociala medier och självmord bland unga på nära håll. Det är mycket som påverkar hur Ystads unga mår just nu. Bland gymnasieeleverna har psykisk ohälsa blivit något man pratar om på skoltid.

“Alla måste förstår hur farligt det är”, säger 16-åriga Emilia Wiking.

Casper Tverå och Emilia Wiking är klasskompisar i åk 1 på Bygg- och anläggningsprogrammet. Under hösten har Ystad Gymnasium satsat på att uppmärksamma psykisk hälsa och ohälsa bland ungdomar och båda pratar öppet om hur de och deras vänner ser på problemet.

“Skolans satsning har fått oss att prata och det är väldigt bra. Alla måste förstår hur farligt psykisk ohälsa är och det gör man bara genom att vi pratar om problemet, säger Emilia Wiking.
Det är stor press på oss. Vi ska klara skolan och göra det bra. Samtidigt ska vi ha fritidsaktiviteter och vara duktiga på dem. Man förväntas vara på topp överallt”, säger Emilia och erkänner att hon är en tävlingsmänniska som gör sitt allt – överallt.

“Jag har gått hos kurator och varit på Första hjälpen. Det slutade med att jag fick min adhd-diagnos och därmed fick jag hjälp, berättar Casper.

Han beskriver själv att hans adhd gjorde honom extra känslig. Kommentarer som han borde viftat bort bet sig fast.

“Nu har jag medicin och mår bra. Tack vare den har jag bättre kontroll på mina känslor, kan koncentrera mig och blir inte längre så arg. Förut slog jag mig ur mina problem och hamnade ofta i bråk. Nu är jag inte alls så aggressiv längre. Nu räcker det med att träna på gymmet för att släppa ut mina känslor.

Läs hela artikeln som är publicerad av Ystads Allehanda.

Postad i ,