Eleverna skapar sin framtid

Eleverna på Ystad Gymnasium har under dagarna två möjlighet att lyssna på flera föredrag om framtidens arbetsmarknad.

Lars Winclair är kommunikatör på Arbetsmarknadskunskap, AMK, som är med och organiserar Framtidsdagarna i Ystad.

En av de vanligaste frågorna som han får när han besöker skolor är om det finns jobb i en viss bransch som en elev vill söka sig till.

– Vi vill inte krossa några drömmar, utan skapa en medvetenhet. Det kanske faktiskt är så att någon i klassrummet är den nästa Mikael Persbrandt, men eftersom konkurrensen är så hård infinner ju sig frågan hur eleven ska nå dit och kunna livnära sig på skådespeleri. Vi vill ge eleverna en medvetenhet och att de baserar sina beslut på fakta, sedan är det deras väg som är det viktiga.

Fredrik Wennheden som är chef på Sparbanken Syd i Ystad var en av de inbjudna talarna.

– Mitt viktigaste budskap handlar om engagemang och attityd. Alla arbetsgivare, inklusive vi själva, förutsätter en viss grundkompetens, på en skala från att kunna läsa och skriva och uppåt till riktigt avancerade kunskaper beroende på befattning.

– Men! Det som alltid skiljer ut en arbetssökande från de andra är individens engagemang, energi och attityd till arbete.

Susanne Brolin, vård- och omsorgsambassadör på Region Skåne, ville gärna försöka nyansera bilden av vårdsektorn som arbetsplats.

– När jag kommer ut och talar med unga så är det viktigt att ta bort många av de här klyschorna som finns kring vård och omsorg, att det är tungt och smutsigt, när det faktiskt är väldigt roligt att jobba inom vården.

– Visst kan det vara tungt när man arbetar med människor, men framför allt är vården en bred och spännande arbetsplats. Dessutom kan man göra karriär på så många olika sätt inom vården, vilket är något som ofta glöms bort, säger hon.

Ett av Lars Winclairs bästa råd till unga är kort och gott: Börja jobba.

– Det är inte viktigt vad man arbetar med – som vi märker att en del unga tror – men det är viktigt att man börjar arbeta i tonåren med vad som helst egentligen.

Även representanter för Österlens lastvagnar och Ystad saltsjöbad medverkar under Framtidsdagarna.

Artikel publicerad i Ystads Allehanda 10 nov 2017, skriven av Fredrik Sjöstrand.