Sportnytt – “I Ystad fostras elithandbollsspelare”

Ystad IF vann i våras klubbens första SM-guld på tre decennier och har de senaste åren fostrar tongivande spelare i det landslag som vann EM i januari. SVT Sport har besökt Ystad för att se hur staden med 30 000 invånare arbetar för att få fram alla elitspelare.

“Handbollen har en hög status i staden. Ungdomarna som spelar ser sina förebilder i A-laget. Vilket gör att drömmarna, visionerna och målen väcks till liv i tidig ålder”, säger Oscar Carlén. Tränare Ystad IF.

I Ystad finns ett av 37 Nationella Idrottsutbildningar i Sverige – NIU handboll på Ystad Gymnasium.

“Vi bedriver mycket teoretisk undervisning inom NIU handboll med hur eleverna ska träna och vad de ska träna. Vi undervisar också i idrottspsykologi. Framförallt viktigt för eleverna tror jag är träningen i gymmet och att de lär sig träna, vet vad de ska göra, varför och syftet med vart träningen leder”, säger Pierre Hammarstrand lärare NIU handboll.

Lyssna på hela sändningen från SVT Sportnytt

I sändningen från Sportnytt kan du höra inslaget om Ystad, NIU handboll och YIF mellan 06.44-09.54. Här kan du lyssna på hela SVT Sportnytt från måndagen den 12 sep 2022