Vi åkte på språkresa till Málaga

Under en vecka i november 2023 åkte 10 elever från Ystad Gymnasium till Málaga, tillsammans med sina lärare Annelee och Björn för att utforska det spanska språket på utbyte inom Erasmus+.

Eleverna går i åk 2 på Samhällsvetenskapsprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet och Ekonomiprogrammet och har alla gemensamt att de läser spanska. Våra elever bodde en och en hemma hos varsin spansk elev med hens familj.

Vad gjorde vi i Málaga?

Skolan i Málaga som vi besökte heter I.E.S Belén och här presenterar eleverna om några av aktiviteterna under resan:

Ystad Gymnasium på språkresa till Málaga, Spanien.

Vi samlades, både spanska och svenska utbytesstudenter, på skolgården för att käka skollunch mellan lektionerna. Tre lektioner innan lunch och tre efter.

Måndag

Vi besökte Granada idag! Vi besökte Generalife och Alhambra och vi tyckte att det var väldigt vackert! Se bilderna här ovan.

Tisdag

Idag gjorde vi en utflykt till centrala Málaga! Fruktbilden är från en saluhall som tidigare var en muslimsk byggnad men har byggts om många gånger till ex ett sjukhus. Första bilden är på en kyrka som byggdes på en moské, den tog lång tid och bygga och det förklarar varför den har många olika stilar. Från början var det också meningen att den skulle ha två torn men då pengarna som skulle gått till de andra tornet användes till att hjälpa Amerika i frihetskriget blev det bara ett torn och därför kallas kyrkan för den “enarmade kyrkan”. Sista bilden är på en romersk gammal teater som ligger centralt, adeln och de fina folket fick sitta längst ner på läktaren och kvinnor och slavar höga upp, denna teatern var alltså mer jämnlik än de gamla grekiska där kvinnor inte fick titta ens en gång.

Onsdag

Idag har vi varit i området El Torcal och vandrat. Sedan fortsatte vi till Antequera och såg på rösen från stenåldern. Vid vandringen såg vi många olika djur, som vi vanligtvis inte möter hemma i Sverige, så som berggetter 🙂