På väg mot motorbranschcollege

– “Fordons- och transportprogrammet siktar mot att bli ett motorbranschcollege och nu påbörjar vi ett arbete tillsammans med det lokala näringslivet för att kunna säkra certifieringen”, berättar rektor Mattias Rådmark.

I september 2017 skickade Ystad Gymnasium in sin ansökan till Motorbranschens Yrkesnämnd om att kunna bli ett certifierat motorbranschcollege och nu påbörjas arbetet med att kunna säkerställa att vårt Fordons- och transportprogram lever upp till kraven.

College är ett ledningssystem för skola, fack och näringsliv. Motorbranschcollege ska fungera som en certifiering som säkerställer kvalitet på vår utbildning för elever på fordons- och transportprogrammet. En av de stora förutsättningarna för att en skolan ska bli godkänd som Motorbranschcollege är ett nära samarbete med näringslivet.

Motorbranschcollege tycker att tjejer är underrepresenterade i branschen och vill satsa på att marknadsföra branschen för en bredare målgrupp.

Varför motorbranschcollege?

Motorbranschcollege är ett initiativ av både arbetsgivare och fack som ser att vi behöver säkra kompetensen för framtiden. Det finns olika anledningar till initiativet. En anledningen är att det är för få som väljer Fordons- och transportprogrammet gentemot behovet som finns på marknaden. Tekniker och mekaniker behövs. Dels p.g.a av det stora antal pensionsavgångar som väntar inom de närmsta åren. Även antalet fordon i bruk ökar hela tiden. Det påverkar behovet av att kunna ta hand om och serva fordonen. Utvecklingen av bilbranschen ökar också i snabbare takt nuförtiden. En förändring inom bilindustrin som tidigare tog runt 40 år, har sjunkit till endast 4-5 år i utveckling. Det kan vara allt från maskiner till drivmedel, anser Jonas Hehrne som är projektledare för Motorbranschcollege.

Yrket håller alltså på att förändras och för det behövs det en förändring i våra utbildningar.

De sex övergripande kriterierna för att kunna bli Motorbranschcollege

• Ett motorbranschcollege stärker kompetensförsörjningen
  • Ett motorbranschcollege samverkar med motorbranschen
  • Ett motorbranschcollege arbetar med kvalitetssäkring och har nöjda elever