Blixtlåset innvationstävling 2017

Final i Blixtlåset 23 mars 2017

Torsdagen den 23 mars var det dags för final i tävlingen Blixtlåset, Svenska mästerskapen för gymnasieelever i innovationer. Emma, Frida, Fredrik och Elene som uppfunnit “Multimåttet” var på plats i Stockholm på KTH och tävlade.

I år tog inte våra elever hem vinsten, men de är jättenöjda ändå för att ha tagit sig till final och att få presentera sin innovation på KTH, Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm!

Nyhet från 2 mars 2017

Elever från åk 1 och 3 från Teknikprogrammet har idag tävlat i Blixtlåset – Svenska gymnasiemästerskapen för innovatörer i Hässleholm. Till tävlingen skulle eleverna ta med sig en modell, en broschyr om innovationen och ett säljande humör.

Det blev fina resultat efter dagens tävling, av 31 tävlande bidrag gick tre vinster till Ystad Gymnasium. Riktigt bra jobbat!

Följ händelserna från dagens tävling på vår instagram!

Vinster och finalplats

Stort grattis till eleverna som uppfunnit “Multimåttet” som har gått vidare till finalen Svenska Gymnasiemästerskapen i Uppfinning i Stockholm den 23 mars 2017. Eleverna bakom uppfinningen är Frida Sterner, Fredrik Pihl, Emma Jacobsson och Elene Hultqvist.

Innovationen “Dinner for One” med sina uppfinnarelever fick pris som Bästa Idé och 500 kr.

“Äggskalaren” fick ett specialpris av Hässleholms frukostklubb. Priset är fem frukostar på Espresso House.

Alla tävlande bidrag från Ystad Gymnasium

1. Dinner for one – Elias Erlö, Thilda Qvist, Hugo Nilsson, Alex Gundel, Odd Bergbom

2. Äggskalare – Linus Göransson, Adam Larsson

3. Skärbrädan – Max Sterner, Hugo Håkansson