Niklas och Erik jobbskuggade i Berlin om undervisning i elektronisk musik

Niklas och Erik berättar om sin jobbskuggning i Berlin, Tyskland

Under tre dagar i mars genomförde vi, lärare Niklas Larsson Eilert och Erik Lundahl, från Estetiska programmet på Ystad Gymnasium en jobbskuggning i Berlin. Vi besökte högskolan CatalystInstitute for Creative arts & technology. Där vi följde två av deras tre kandidatprogram i musik, Electronic music production & performance och Creative audio production & Sound engineering.

Genom auskultation (att lyssna) av lektioner och möte med utbildningsledarna Florian Zwietnig och Georg Hilmarsson fick vi en fördjupad förståelse för hur de undervisar i elektronisk musik i högre utbildning med fokus på liveframträdande. Vi fick också möjligheten att besöka Abletons huvudkontor i Berlin för att träffa utvecklingsansvariga för den mjukvaran som är knuten till skola och utbildning.

Vi fick också möjlighet att berätta om hur vi jobbar med EDI (eletronic digital instrument) på Estetiska programmet på Ystad Gymnasium och vi utbytte erfarenheter och tankar om dagens musikutbildning.

Tack Catalyst och Berlin!