Våra filmer har blivit nominerade till Pixel Skånes filmfestival 2023

Julia, Loke, Karl, Nermin och Kenny är alla förvånade över att deras filmer har blivit nominerade till Pixel Skånes filmfestival den 6 maj 2023 på Biograf Panora i Malmö. Vi håller alla tummar för er och önskar lycka till! 🎥
Vi är både elever i åk 2 och 3 på Estetiska programmet, inriktning Estetik och media som tävlar i Pixel Skånes filmfestival. Vi har jobbat med filmproduktion och vi har skrivit egna manus, filmat, skådespelat, redigerat, klippt och spelat in ljud för att skapa sina filmer.

Julias film är baserad på ämnet “man”

I höstas fick i en skoluppgift i kursen Estetisk kommunikation, där vi fick ett ämne som vi sedan skulle gestalta i ett rum, som rumsgestaltning. Vi dekorerade ett rum så som vi tänker på en “man” och vi ville även visa det genom en film, där jag fick uppdraget att skapa filmen. Jag ställer frågor till olika personer i klassen utifrån det manliga könet, om vad som utgör en man. Jag valde ut de personer som jag vet bryter mot den stereotypiska normerna om en man. Vi pratar om ämnet, stereotyper och känslor i små snabba klipp. Sedan avslutar jag filmen med “vad är en man egentligen?”
Rummen gestaltades enligt feminint, testosteron, kärlek och känslor för att uppleva olika starka känslor som kan kopplas till “man” och inte.

Loke skapade en film om Sommarteatern

Jag har skapat en dokumentär om min fritidsaktivitet Sommarteatern i Ystad.  Jag har gått på Sommarteatern i många år, säkert 10 år, och när vi fick skoluppgiften att skapa en dokumentär ville jag försöka visa vad vi gör i Sommarteatern och gemenskapen vi har. Alla mina vänner vet att jag är med i Sommarteatern, men har inte helt koll på vad vi gör. Det var roligt att intervjua mina vänner på teatern också.
Jag blev nöjd över min film och frågade Sommarteatern om jag fick skicka in filmen till tävlingen Pixel.

“Dags att öppna ögonen”

Karl, Nermin och Kenny skapade sin film “Dags att öppna ögonen” på temat mobbing. Ämnet för filmen är Based on a true story och vi berättade olika berättelser för varandra och sedan valde vi ut en som alla gillade.
Filmen handlar om en person som börjar skolan, med vanligt upprop och sedan har karaktären ett annorlunda namn som han sedan blir retad för. Filmen är ca 4 minuter lång.
Vi har haft olika roller i skapandet av filmen. Nermin har varit regissör och skött ljuset. Kenny skött kameraarbetet och Karl skötte ljudinspelningen. Olika klasskompisar har fått vara skådespelare och statister.

Pixel Skånes filmfestival 6 maj 2023

Pixel Skånes Kortfilmsfestival välkomnar skånska filmskapare i alla åldrar att tävla med sina kortfilmer på max 15 minuter. Pixel är en mötesplats både för nya talanger och den mer etablerade filmskaparen, varje år bjuds det på spännande samtal, workshops och en festlig prisceremoni där bland annat PIXEL Talent Award delas ut – ett av Sveriges största kortfilmspriser. PIXEL Skånes Filmfestival arrangeras av Film i Skåne.

Den 6 maj är det Pixel filmfestival på biograf Panora i Malmö. Inträde är gratis!