Anita och Louise på studiebesök i Bergen

Lärarna Anita och Louise har nyligen varit i Bergen, i Norge, för att arbeta på ett utbyte med elever som ska göra utlands-APL. Detta är inom ramen för Erasmus. Förhoppningsvis kan fyra elever från Försäljnings- och serviceprogrammet göra två veckors APL (arbetsplatsförlagt lärande) till våren 2024 och att vi tar emot elever från Bergen hemma hos oss i Ystad.

“Vi har varit på Sten Sal, service och reiseliv där vi har fått träffa elever från årskurs 2 som har berättat om sina praktikerfarenheter, skolan, gårdsbutiken, kommande projekt och en marknadsundersökning. Väldigt roligt att få se och höra om! 👏⭐️🇳🇴

Nästa dag var vi på rundtur, först på skolan Stend Vidaregåande Skule. På Stend har de flera praktiska program utöver Sten Sal, service och reiseliv. Efter en god lunch besökte vi framtida praktikplatser runt om i Bergen. Våra samtal har handlat mycket om hur viktigt det är med goda relationer och kontakter både inom skola och näringsliv.

Tusen tack Anne-Beate för dessa dagar! Nu längtar vi till våren och vårt kommande utbyte av elever i praktik”.