Ett skolkök med stor passion för matlagning

Vid klockan 09.00 är det redan full fart i köket på Ystad Gymnasium. Mycket har förberetts dagen innan men den hela potatisen ska rostas, tzatzikin ska bli klar, den grekiska köttfärsrutan ska in i ugnen och salladen skäras upp. Och allt detta tillagas direkt i skolans kök. Totalt nio personer är det som har tydliga arbetsuppgifter för vad som ska göras. Personalen roterar runt i köket på olika dagar och ansvarar därmed för olika stationer vilket gör arbetet väldigt varierat.

Maten planeras vanligtvis i femveckorsstråk och det är alltid en av kockarna plus skolans kostchef som sätter ihop menyn. I restaurangen är det ungefär 1100-1300 ätande personer varje dag vilket kräver sin planering av varierad kost och vilken mängd som ska beställas. På Ystad Gymnasium erbjuds det varje dag även ett vegetarisk alternativ, en välfylld salladsbuffé och specialkost.

Ibland händer det att elever önskar rätter som de tycker om eller rätter som de tycker det var länge sedan det bjöds på. Några av favoriterna är spagetti och köttfärssås, panerad fisk och hamburgare. Att maten är uppskattad märks då det redan när restaurangen öppnar vid 10.50 är kö utanför. I restaurangen möts eleverna alltid av glad personal och det märks att de brinner för matlagning – och jag tror många kan hålla med mig när jag säger att personalen i köket har tagit vår skolmat till en ny nivå!

Följ skolköket på instagram @skolrestaurangen_yg