Tre elever tävlade i Matlandskapandet 2015

Kryddgänget

Vinnaren
Den 10 oktober presenterades Mikaela Romgård som vinnare av tävlingen Matlandskapandet 2015 som arrangerades av Österlenkryddor.

Mikaelas vinnande rätt bestod av följande:RL
Långbakad vildsvinskarré späckad med mexikans dragon, rostad morotspuré,
schalottenlökskräm, friterad lök, picklad rödkök och cirtontimjansky.

De kryddor som Mikaela använde i sitt recept var:
Meikans dragon i köttet
Citrontimjan i skyn
Lbbsticka och citrontimjan i den picklade rödlöken.

Mikaela vann på den tydliga smaken, juryn hittad balanserade smaker och
kombinationen av dessa resulterade i att Mikaelas rätt stack ut.

[button color=”slate_grey” link=”http://www.ystadsallehanda.se/ystad/ny-mattavling-lockade/” size=”default” icon_before=”globe” target=”_self” block=”false”]Artikel: Ny mattävling lockade[/button]

[button color=”slate_grey” link=”http://www.osterlenkryddor.se” size=”default” icon_before=”arrow-right” target=”_self” block=”false”]Österlenkryddor[/button]

[button color=”orange” link=”/restaurang-och-livsmedelsprogrammet/” size=”default” icon_before=”arrow-right” target=”_self” block=”false”]Restaurang- och livsmedelsprogrammet[/button]

……………………………………………………………………………………………………………………….

Imorgon, tis 22 sep, kl 15.00 kommer tre av våra elever på Restaurang- och livsmedelsprogrammet att tävla i Matlandskapandet. På Risselmagasinet i Ystad.

Ted Jahnke, Mikaela Romgård och Felix Persson Lembke (på bild till höger) tävlar om att bli årets kryddhantverkare på Österlenkryddor. De kommer att presentera sin rätt för provsmakning av juryn, presentera recept och arbetsbeskrivning. Maten bedöms efter festlig karaktär och tillagas av råvaror från det skånska skafferiet, långkok, något picklat och med olika styckningsdetaljer från gris. Juryn kommer att utse dett vinnande förslaget. Juryn består av representanter från tongivande lokala aktörer, bl.a, Peter Ferngård från Ystads Saltsjöbad, Eva Olsson från Herbasensia och Dietmar Schmidt. Sponsorer till priserna är Österlenkryddor, Ystads Saltsjöbad och OG bygg.

Vinstens många delar
Under skördeveckan vid Vilda Oktober 2015-10-10 kommer den vinnande rätten att presenteras, där den kommer tillagas på Österlenkryddor och serveras som mindre smakprover. Samt vinst från samtliga jurymedlemmar överlämnas. Österlenkryddor kommer även att komponerar ihop en krydda med de örter som använts i den vinnade rätten och namnge den tillsammans med vinnaren. Vinnaren hamnar också på ”wall of fame” på Österlenkryddor, hälsar ägaren Cherztin Persåkre.

Vision osterlenkryddor_logo
Österlenkryddor skall vara det första vi tänker på när någon talar om en svenskkrydda. Vi letar efter fler unga entreprenöriella mathantverkare så att vi på Österlenkryddor kan frossa i mer kompetens och passion för maten. Tävlingen Matlandskapet är ett startskott för det jag är bäst på – att omge mig med de bästa och njuta av mat i gemensamma projekt. Tanken är att uppmana till fler tävlingar i mathanverk som skall utspela sig i Ystad/Österlenregionen. Mer fokus på Österlen som ett matlandskap och givet besöksmål. Tävlingen kommer att vara årligen återkommande på Österlenkryddor, hälsar ägaren Cherztin Persåkre.

Örterna
Örterna från Österlenkryddor som eleverna har att välja mellan är Salvia, Libbsticka, Citrontimjan, Mexikansk dragon och Mejram som balanskrydda.

Rune Olsson, Yrkeslärare RL-programmet
070-434 05 45, rune.olsson@skola.https://www.ystadgymnasium.se